Záhadná frekvence 16,7 Hz ze Strašic objasněna ?
Aby to nebylo tak jednoduché, jestliže například činí rozdíl mezi hodnotou 16 2/3 Hz a 16,7 Hz pouhých 0,2 % (dvě promile), je to již zřejmě pod rozlišovací schopností všech zmíněných měření. A pokud například vzniká 16 2/3 Hz jako rozdílová složka mezi síťovými 50 Hz a regulačními 33 1/3 Hz (přičemž ty druhé jsou řízeny krystalovým oscilátorem a můžeme je považovat za přesné), pak při mírně zvýšené frekvenci v síti s okamžitou hodnotou 50,033333 Hz přesných 16,7 Hz skutečně získáme. Pokud mám však shrnout názor celé řady odborníků, pak platí, že taktovací frekvence měničů vychází z typu trakčního vozidla (tedy lokomotivy), konstrukce elektrické a měničové části a v neposlední řadě z požadavků na elektromagnetickou kompatibilitu. U různých vozidel se hodnota této taktovací frekvence může lišit, každopádně bývá o několik řádů vyšší než 16,7 Hz. Na trati přes Rokycany je provozována jediná řada lokomotiv s polovodičovým řízením s pulzní regulací – lokomotivy řady 363 se stejnosměrnými trakčními motory s cizím buzením. Tyto lokomotivy využívají spínací frekvence měničů 33,3 Hz, 100 Hz a 300 Hz. Vzhledem k tomu, že na těchto lokomotivách jsou čtyři měniče, které jsou řízeny s posunem o 1/4 řídící periody, jsou frekvence střídavých složek ve vstupním obvodu lokomotivy oproti uvedeným hodnotám čtyřnásobné – tedy řádově jinde oproti vzpomínaným 16,7 Hz.
K tomu Ing. Vejražka v odpovědi na můj dotaz podotýká: "Domníval jsem se, že zdrojem kmitočtu 16 2/3 Hz by teoreticky mohla být lokomotiva řady 363 v režimu, kdy pulzní měnič pracuje na 33 1/3 Hz (modulování síťového proudu o kmitočtu 50 Hz zvlněním vstupního proudu pulzního měniče). Hledal jsem proto, zda by tuto hypotézu někdo potvrdil či vyvrátil. Shodou okolností bylo pracovištěm doc. Javůrka v jiné souvislosti provedeno měření na lokomotivě řady 363. Ukázalo, že ve vstupním proudu této lokomotivy se složka 16 2/3 Hz objevuje, avšak její amplituda je pouhých asi 100 mA. Tato složka se objevuje pouze v režimu jízdy a nezávisí na přepínání frekvencí pulzního měniče. Teoreticky tento jev nedokázal nikdo vysvětlit. Jiný zdroj tohoto kmitočtu na dráze mne nenapadá. Pokud tedy PUDIS ve Strašicích naměřil poměrně významnou složku 16,7 Hz (její amplituda je jen asi 23 krát menší než amplituda základní harmonické 50 Hz), pak její zdroj byl asi jinde než na dráze" (Ing. Jan Vejražka, ŠKODA Transportation).
Při objasňování původu "záhadné" frekvence 16,7 Hz ze Strašic nesmíme ovšem zapomínat na obecně známý fakt, že je tato frekvence používána v některých zemích Evropy pro napájení elektrických drah. Na našem území je touto soustavou elektrizován jen velmi krátký úsek trati od státních hranic s Rakouskem do Znojma (trať Šatov - Znojmo cca 13 km), což je od Rokycan dost daleko. Na druhé straně však podle mnou oslovených geologů platí, že se uvedených 16,7 Hz nachází v kmitočtovém pásmu, jehož přenos zemí nečiní problémy a ve kterém se nacházejí v magnetotelurickém poli Země i tzv. atmosférika, jejichž zdrojem jsou elektrické jevy v atmosféře. Proud o kmitočtu 16,7 Hz, který byl naměřen ve Strašicích firmou Pudis, pak hovoří zcela jasně o tom, že má umělý původ. V tomto případě až v trakčních proudových soustavách, kterými probíhají velké proudy, indukující v zemi adekvátní odezvu, se kterou se byť i bližší nesfázované namodulování kmitočtu 50 Hz jednotlivými lokomotivami nedá srovnat. Případné diskuze okolo toho, zda jsou koleje uzemněny hodně nebo málo, jsou zbytečné, protože takovéto kmitočty a různé pulzy se do země indukují. Například v užité geofyzice se při elektromagnetické prospekci používají metody, při kterých jsou jako zdroj využívány jak velké neuzemněné smyčky, tak i dlouhý, uzemněný kabel.
Pokud však hovoříme o trakčních proudových soustavách, je třeba oslovit odborníky, kteří se mohou k dané problematice fundovaně vyjádřit. K takovýmto odborníkům jistě patří i Ing. Zdeněk Šustr z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích. Uvádím přesnou citaci jeho vyjádření: "Pohledem do mapy je pro obec Strašice (okres Rokycany) i Strašice (okres Strakonice) stejná situace. Obě obce leží v oblasti, kterou od severu až po jihovýchod obklopují německy mluvící země - Německo a Rakousko. Železnice v těchto zemích mají trakční proudovou soustavu s jmenovitým kmitočtem 16,7 Hz (dříve 16 2/3 Hz). Uvedenou oblastí se mohou uzavírat zpětné proudy, které tečou z napájecí stanice trolejovým drátem přes trakční vozidlo do zpětného kolejového vedení a zpět do napájecí stanice. Zpětné kolejové vedení nemůže být dostatečně izolováno od země a proto se zpětné proudy uzavírají i podložím - zemským povrchem. Uzavírají se cestou nejmenšího odporu a bloudí po celém objemu Země. Tyto zpětné bludné proudy trakční napájecí soustavy 15 kV, 16,7 Hz byly zřejmě naměřeny ve Strašicích" (Ing. Zdeněk Šustr, Ph.D., Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě).
Vysvětlení výsledků měření, které prováděla firma Pudis, založené na vlivu trakční soustavy z Německa a Rakouska je zcela logické, ovšem někteří z mnou oslovených odborníků jej nepovažují za příliš šťastné řešení. Za příklad uvádím toto vyjádření: "Pokud přijmeme teorii, že zdroj bludných proudů leží za hranicemi ČR, budou do celé kauzy vtaženy i německé nebo rakouské dráhy" (Doc. Jiří Javůrek, CSc., ŠKODA Electric a.s.). A tak mi nezbylo než oslovit pracovníky Geofyzikálního ústavu AV ČR, jehož geoelektrické oddělení provádí výzkum elektrické vodivosti v zemské kůře a svrchním plášti pomocí pasivních elektromagnetických indukčních metod. Zde je přesná citace odpovědi RNDr. Josefa Peka, vedoucího geoelektrického oddělení:
"Je pravdou, že frekvenci 16,7 Hz pozorujeme v elektromagnetických polích velice výrazně téměř na celém našem území a její původ spatřujeme v německých a rakouských elektrifikovaných železnicích. Pro ilustraci Vám v přiloženém obrázku posílám spektra severní složky zemského elektrického pole z našich vlastních magnetotelurických experimentů v oboru 0 - 64 Hz. Prvý, nejsvrchnější obrázek ukazuje spektrum z měření v západních Čechách, v oblasti kraslicka, a ukazuje celé spektrum (modře) s výraznými maximy na 16,7 Hz a na 50 Hz (základní frekvence v elektrické síti). Růžovou čarou je ukázáno spektrum z týchž dat, ale filtrovaných nízkofrekvenční propustí s frekvencemi pod 32 Hz. Výkonové spektrum na 16,7 Hz je cca stokrát slabší než na běžné síťové frekvenci 50 Hz, ovšem současně více než stokrát silnější, než kolik činí pozadí přirozeného pole a širokopásmového šumu. Druhý obrázek (uprostřed) ukazuje spektrum filtrovaných dat z oblasti Jeseníků, lokalita Bílá Voda. Tato oblast je daleko od elektrifikovaných železnic s AC 16,7 Hz a tato perioda je v datech relativně nízká, dosti rozpitá. Třetí obrázek (spodní) ukazuje opět spektrum ze západních Čech, nyní s jasně se projevujícím rozdílem mezi "civilizační" frekvencí 16,7 Hz, s řádově vyšším výkonem ve velice lokalizovaném oboru frekvencí, a frekvencemi přírodního původu, tzv. Schumannovými rezonancemi (zelené markery), které jsou agregátním efektem šíření elektromagnetických vln, generovaných tropickými bouřemi, v rezonanční dutině mezi zemským povrchem a ionosférou. Ve svrchních dvou obrázcích byla tato přirozená elektromagnetická aktivita překryta a pohlcena řádově vyšším šumem v datech" (RNDr. Josef Pek, CSc., Geofyzikální ústav AV ČR, Praha).
A nyní již resumé. V případě strašického kmitočtu 16,7 Hz se nejedná o referenční kmitočet regulátorů, ani o nosný kmitočet regulačních polovodičových obvodů pro motory lokomotiv, ale zřejmě jen o kmitočet napájecích trakčních soustav v Německu a Rakousku. Pro laickou veřejnost dosud záhadná frekvence 16,7 Hz s největší pravděpodobností nedoputovala ke strašickému domku rodiny Mračkových z pár kilometrů vzdáleného rokycanského nádraží, ale až z německy mluvících zemí, kde je frekvence 16,7 Hz používána pro napájení elektrických drah. Ovšem pro odborníky není takovýto závěr až tak překvapivý. Jak k tomu Ing. Myslivec dodává: "Koneckonců o něco se zažitá praxe, že je odpor Země považován za nulový (a stačí proto uvažovat pouze přechodové odpory zemničů) opírat musela..." (Dr. Ing. Ivo Myslivec, AŽD Praha s.r.o.)
P.s.: další příspěvek na téma nejnovějších zpráv o vývoji kauzy Strašice výhledově bude obsahovat vyjádření Ing. Cimbolince, autora hypotézy, která má objasnit elektrické anomální jevy z domku rodiny Mračkových.
Pozvánka na přednášku STRAŠENÍ VE STRAŠICÍCH : Ve Strašicích dostrašilo, média mají jiná témata. Strašický případ je jednou z mála „záhad“, které nevyzněly do ztracena. Policie po dlouhém šetření sdělila, že jevy způsoboval člověk. Mluvčí ČEZu ale prohlásil, že strašické jevy způsobovaly bludné proudy. Kde je tedy pravda? Jak obě strany dokládají svá tvrzení? Přednáší Doc. RNDr. Luděk Pekárek, DrSc. Kdy? 12. října (úterý) 2010 od 17.00 Kde? Gymnázium Kladno, nám. Edvarda Beneše, posluchárna ve 2.p., číslo dveří 57 (ve 2. patře vpravo až na konci). Prosíme o dochvilnost, v 17.10 se vchod do gymnázia zamyká. Během přednášky i po ní odpovídá přednášející na dotazy posluchačů.
Karel Wágner
Vítejte ve zfalšované realitě !
Video na internetu nemusí vždy zobrazovat realitu. Zrovna tak každá písnička, kterou uslyšíte, nemusí pocházet od některého skladatele. A dokonce ji ani nemusí interpretovat skutečná zpěvačka či nějaký zpěvák.
Karel Wágner
Záhady z České televize
Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.
Karel Wágner
Sabotáž výroby elektromobilů
V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.
Karel Wágner
Jak předcházet jaderné havárii
„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.
Karel Wágner
Jak chudí platí na bohaté
Zelená dohoda pro Evropu, jinak též Green Deal, jako soubor politických iniciativ, má podporovat přeměnu EU na spravedlivou a prosperující společnost.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Stát chtěl kvůli podvodu po elektrárně miliardu a půl, soud obžalované zprostil
Státní podporu v hodnotě stovek milionů korun získala firma provozující jednu z největších českých...
Za znásilnění a pokus o vraždu patnáctileté dívky dostal Ukrajinec 19 let
Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...
Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území
V nadcházejících dnech bude v ČR opět mrznout, v noci na čtvrtek budou podle ČHMÚ přízemní mrazíky...
Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy
Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...