Také se divíte ?
Z dotázaných 1000 obyvatel Dánska výzkumnému týmu více než čtvrtina odpovídala, že věří na duchy, přičemž u patnácti procent z nich se má víra zakládat na vlastní zkušenosti. Žádný z článků, oznamujících výsledky výzkumu, už ale nezmiňuje fakt, že v Dánsku, a ve Skandinávii vůbec, znovu ožívá tradice spiritistických seancí, na kterých se lidé mohou setkávat s dosud neobjasněnými, pro ně strašidelnými jevy. Zde si nejspíš budou výzkumníci ještě na mušku brát kognitivní procesy, tedy všechny mentální poznávací procesy (racionální i iracionální, vědomé i nevědomé). A celá záležitost by nakonec mohla zajímat i evoluční psychology a biology, neboť některé vzorce chování a některé psychologické znaky, které zde odborníci nacházejí, se nutně musely šířit v populaci předků.
Pokud jde o samotné seance, v Dánsku se již před druhou světovou válkou objevila k pokusům svolná média, se kterými experimentovali nejrůznější vědci a lékaři. S nimi pak spolupracoval Sven Türck, renomovaný skandinávský fotograf. Nebyl to spiritista, ale fascinovala ho telekineze a levitace ze seancí, na kterých v roli média vystupovali Anna Melloni Rasmussen a Einer Nielsen. Projevy mediumity u této dvojice byly v meziválečném období testovány nejrůznějšími badateli po celé Evropě. Přičemž Einer Nielsen jako médium proslul i materializací, tedy exteriorizací (ztělesněním, ztvárněním) ektoplazmy. Existuje několik fotografií, na kterých z jeho uší, nosu a úst měla vystupovat substance, nazývaná ektoplazma.
Termín „ektoplazma“ do tzv. vědy metapsychické zavedl původně vůči materializaci značně skeptický nositel Nobelovy ceny, francouzský fyziolog Charles Richet. Ten si pojem „plazma“ vypůjčil z biologie, kde se pod plazmou rozumí tělesná tekutina, například součást krve nebo obsah buňky. Podle jeho vyjádření ektoplazma představuje bělavou substanci, nejčastěji vycházející z úst nebo hrudi média, která se „poznenáhlu organizuje“. V několika málo případech se dokonce vědcům při seanci mělo podařit odebrat vzorek ektoplazmy do zkumavky, ale ještě než ji stačili uzavřít, se jim měl vzorek rozplynout. Jindy se také v místnostech, ve kterých probíhala experimentální seance, měly ve volném prostoru objevovat bělavé oblaky a světélkující páry, které pak zkondenzovaly do nejrůznějších tvarů. Podle tehdejších představ ektoplazma představovala jakýsi výron tělesné podstaty či buněčných složek člověka, kolem něhož k takovýmto projekcím docházelo. Proto byly takovéto úkazy jak badateli, tak nakonec i spiritisty nazývány „materializace“, neboť vznikající objekty tvořila „materie“, tedy hmota či hmotná podstata.
K Rasmussenové a Nielsenovi se později přidal ještě Borge Michaelsen. Vznikl tak tým, díky němuž mohl začít Sven Türck ve svém studiu v Kodani fotografovat levitující židle a stoly, dokonce i člověka vznášejícího se ve vzduchu. Dokumentární záběry takovýchto jevů Türck vždy pořizoval z různých úhlů prostřednictvím několika kamer, umístěných v rozích místnosti. V roce 1945 nakonec vydává Türck knihu Jeg var dus med anderne (Seznámil jsem se s duchy), doplněnou o fotografie, jejichž autentičnost potvrdili vědci a lékaři z řad očitých svědků jím zdokumentovaných jevů. Všechny fotografie, které byly pořízeny v průběhu experimentálních seancí v Türckově studiu a v jeho knize publikované, byly na žádost akademické obce podrobeny pečlivému rozboru celkem pěti expertů, mezi nimiž nechyběl ředitel Dánské fotografické školy Theodore Andresen. Uznávaní odborníci měli přístup k negativům a na základě provedených analýz dospěli k jednoznačnému závěru, že k manipulacím s negativy, ani dodatečným úpravám fotografií v tomto případě nedošlo. Zde alespoň dvě ukázky z nadčasových, Türckem pořízených momentek:
V únoru 2008 se na internetu objevily fotografie ektoplazmy z kolekce více než 700 snímků doktora Thomase Glendenninga Hamiltona a jeho choti Lillian. V domě manželů Hamiltonových ve Winnipegu byly v letech 1918–1945 pořádány experimentální seance, z nichž pocházejí některé snímky, objevující se na YouTube. Díky svým zájmům a vlastnímu výzkumu dr. Hamilton nashromáždil celou řadu dokumentárních fotografií dokládajících telekinezi a představujících vzácnou materializaci. Některé ze snímků jsou natolik přesvědčivé, že se o nich v Kanadě a ve Spojených státech začalo znovu vážně diskutovat na vysokých školách, tedy na akademické půdě. V této souvislosti je třeba zmínit zajímavý fakt, že se tzv. paranormálním výkladům ektoplazmy rozhodli vlastním výzkumem čelit zástupci římskokatolické církve, o čemž svědčí webové stránky kanadské Ontario Catholic Paranormal Research Society (OCPRS), založené v dubnu roku 2010 v Torontu. Hamiltonova sbírka unikátních fotografií z experimentálních seancí se nalézá v archivu kanadské University of Manitoba ve Winnipegu. Celá kolekce byla digitalizována a fotografie jsou volně přístupné všem uživatelům internetu:
https://www.youtube.com/watch?v=W0HncGNBCqY
I když v případě projevů mediumity nacházíme v literatuře z 19. a 20. století podrobné popisy mnoha experimentů s dobrozdáním přírodovědců, lékařů, právníků a jiných důvěryhodných svědků, chybí zde prubířský kámen, za který vědecká obec považuje novodobé zopakování experimentů. Neboť nezávislé zopakování je jedním ze základních předpokladů pro to, aby byl nějaký převratný poznatek vědeckou obcí přijat jako nezpochybnitelný fakt. A tak jako se ve skandinávských zemích (Dánsku, Švédsku a Norsku, v posledních několika letech dokonce i v Grónsku a na Islandu) spiritistické kroužky vrátily k experimentálním seancím, objevují se podobné snahy o zopakování dřívějších experimentů i v německy mluvících zemích. Asi nejznámějším je spiritistický kroužek Felix Experimental Group (FEG), který se od roku 2005 snaží zopakovat (za stejných podmínek se stejnými proprietami) experimentální seance z první půle 20. století a ověřit tehdy studované projevy mediumity. Tak ve švýcarském Bernu, kde od října 2008 do června 2009 probíhala v Muzeu komunikace (Museum für Kommunikation) série experimentálních seancí FEG, byla znovu pozorována a infračervenými kamerami zaznamenána celá řada jevů, popisovaných jak spiritisty, tak i badateli na konci 19. a začátkem 20. století. Dle očitých svědků byla na seancích v muzeu pozorována telekineze (pohyby bez dotyku), levitace (vznášení se předmětů), ale i drobné spiritistické apporty (přínosy):
https://www.youtube.com/watch?v=XCGo9sHBhks
Tajemství materializace či exteriorizace ektoplazmy by pak mohly poodhalit momentky z roku 2012, na nichž má být patrná jedna z forem ektoplazmy, připomínající pavučiny nebo cukrovou vatu. Ovšem jak tomu nasvědčují otevřená ústa média v transu, kde se zdá substance uvolňovat ze sliznice jazyka kryté vícevrstevným epitelem, nemá v nich médium Kai Muegge z FEG ani pavouky, ani výrobník cukrové vaty. Tato substance měla postupně kondenzovat do hutnější, zdánlivě vlhké a chladné formy, která se však vůbec nepodobá vaječnému bílku, nebo mýdlovým bublinám, za což ektoplazmu ve 20. století označovali kritici ověřování existence tohoto výjimečného úkazu. V případě těchto fotografií zobrazená substance nezanechala na tričku novodobého média, v souladu s dřívějšími poznatky badatelů, žádné stopy. Celý úkaz měl podle autora snímků krátké trvání, šlo řádově o pouhé desítky sekund, přičemž „materializovaná“ ektoplazma se nakonec postupně „dematerializovala“, tedy se rozplynula či vymizela (sublimovala), což v případě tohoto úkazu popisovali i přírodovědci na konci 19. a začátkem 20. století:
Zde si pak můžete prohlédnout fotografie nejčastější verze zfalšované materializace. Na obr. vlevo byl pro napodobení ektoplazmy použit tyl (průhledná tkanina nebo pletenina malé hmotnosti s jemným mřížkováním, vyrobená z jedné či dvou soustav nití). Na obr. vpravo je klasický chuchvalec vaty, který však musí být (zde mimo záběr) podepírán:
Již první pohled na falzifikáty naznačuje, že substance, kterou dnešní spiritisté z Německa označují za ektoplazmu, nemá s tylem nebo vatou pravděpodobně nic společného. O ektoplazmě se mezi spiritisty traduje, že je citlivá na dotyk a na bílé světlo. Proto se také nejčastěji v novodobých experimentech k osvětlení místnosti na žádost média užívají jen červené žárovky z fotokomor a pro filmování pak infrakamery s infračerveným přisvícením. Podle spiritistů mělo být v minulosti hlášeno několik případů závažných vnitřních zranění média při náhlém a nečekaném uchopení ektoplazmy, vtahující se nazpět do organismu média, nebo při rozsvícení bílého světla některým z horlivých skeptiků, snažících se dokázat, že tu nejde o materializaci (ektoplazmu), nýbrž jen o docela obyčejný podvod. Pokud by však byla takováto tvrzení spiritistů obecně platná, nemohly by se dochovat žádné fotografie ektoplazmy z počátku 20. století, pořizované badateli za denního světla, kdy ke zranění médií nedocházelo. A nemohly by zřejmě vznikat ani nejnovější snímky ektoplazmy, pořizované digitálním fotoaparátem, při silném záblesku bílého světla. I když na druhou stranu je třeba zde uznat, že záblesk z fotoaparátu trvá pouhé zlomky sekundy, tudíž nejde o dlouhodobé působení.
Popravdě řečeno, výše uvedené snímky substance zvané ektoplazma tomu, co před zhruba sto lety spiritisté označovali za ektoplazmu, tak úplně neodpovídají. Ovšem jak víme z dobových pramenů, ne všechny snímky údajné ektoplazmy se těšily pozornosti badatelů. Například údajné obláčky ektoplazmy s vmontovanými plochými obličeji ne každý badatel bral vážně. Především díky kauze francouzského fotografa Edouarda Bugueta, který se proslavil svými fotografiemi duchů. V roce 1875 jej však počastoval francouzský soud rokem vězení po té, co policie vnikla do jeho studia, kde byly nalezeny do jemné látky (která zřejmě měla představovat tajemnou ektoplazmu) zahalené dvě figuríny a celkem 299 hlav či obličejů vystřižených z fotografií, nalepených na karton. Když byl pak konfrontován s důkazy, k podvodné výrobě duchů se Buguet přiznal.
Rozhodně se tak žádný rozumný badatel neodváží ektoplazmu ze starých fotografií prohlásit za objektivní realitu. Pokud snad ektoplazma opravdu představuje neznámý přírodní jev či úkaz, bude třeba její materializaci nejprve doložit nezvratnými důkazy. Mezi ně však nepatří ani další autentický záznam materializace, který se na internetu objevil v prosinci 2013. Ten pořídil americký dokumentarista Robert Narholz na jedné z experimentálních seancí, pořádaných basilejskou asociací BPV (Basler Psi-Verein) ve Švýcarsku. Záběry mají ukazovat texturu substance, zde vycházející z organismu média ve stavu změněného vědomí zvaném somnambulismus, kterým má být opět Kai Muegge z německého Felix Circle, tedy médium z fotografií, na kterých ektoplazma vychází z jeho úst:
https://www.youtube.com/watch?v=vxr1IhhZGE4
Zastánci ryze vědeckého pohledu na projevy mediumity, čas od času toto téma v literatuře zmiňující, je obyčejně chápou jen jako pověstnou „černou labuť“ filozofa a teoretika vědy Karla Raimunda Poppera, kterou není radno ve vědeckých časopisech uvádět. I když se mezi akademiky již objevují výjimky. Například Stephen E. Braude, Ph.D., emeritní profesor z University of Maryland Baltimore County, autor šedesáti vědeckých prací, který ve svém článku Investigations of the Felix Experimental Group: 2010–2013, zveřejněném v červenci 2014 v časopise Journal of Scientific Exploration (07/2014; 28:285-343), vědeckou obec informoval o experimentálních seancích dříve již zmiňovaného německého kroužku, kterých se osobně zúčastnil, což dokládá i na YouTube zveřejněný videošot z experimentální seance Felix Circle. Tak jako mnohá další podobná videa, objevující se na internetu, jsou tyto záběry pro nás zajímavé, z vědeckého hlediska však neprůkazné. Ovšem zdají se nasvědčovat tomu, že výhledově bude možné i v tomto kroužku zopakovat a řádně zdokumentovat levitaci stolu, jakou např. verifikoval (potvrdil její pravdivost) dánský fotograf Sven Türck na svých fotografiích ve 40. létech minulého století. Zde tedy videošot, na kterém je prof. Stephen Braude (holohlavý chlapík v brýlích vpravo) přítomen sice krátkému, přesto však patrnému levitování stolku, tedy jeho vznášení se bez viditelné podpory:
https://www.youtube.com/watch?v=P9mVoQFqR6o
To, že se ve skandinávských zemích začalo hovořit o nové vlně spiritismu, se nás v České republice zdánlivě netýká. Jenže tak jako spiritistický boom na konci 19. a na začátku 20. století nebyl podmíněn jen vírou v nesmrtelnost lidské duše, není tomu tak ani dnes. Podstatnou roli ve víře v duchy sehrává skutečnost, že řadu tajemných a strašidelných jevů, pozorovaných na seancích, věda nejenže neuměla, ale dodnes ještě neumí objasnit. Zde krátký, autentický videozáznam (je třeba shlédnout jej celý, až do úplného konce) z listopadu 2011, na kterém si dívky z Norska hrají na vyvolávání duchů prostřednictvím napodobeniny populární spiritistické tabulky, zvané ouija board, kdy se v místnosti objevily pohyby bez dotyku, tedy spontánní projevy telekineze:
https://www.youtube.com/watch?v=yKQrl9tkYIw
Pochopitelně je tak spiritismus v dnešním světě na vzestupu. Například miliony Brazilců (dnes má Brazílie více než 200 milionů obyvatel) praktikují spiritismus jako náboženství, které zahrnuje jak křesťanskou víru, tak i víru ve vyvolávané duchy. My sice žijeme v Evropě a nikoli v Jižní Americe, ale ve skutečnosti tvrzení některých našich akademiků, že se dnešních Evropanů spiritismus netýká, se neopírá o fakta, ale o zbožná přání. Vždyť neexistuje žádný výzkum, který by např. zodpověděl pedagogy a školními psychology diskutovanou otázku, kolik že pubescentů a adolescentů se vlastně pokouší či pokoušelo vyvolávat duchy za pomoci tradovaných návodů a pomůcek. A nemusíme se rozhlížet po Evropě, neboť i u nás o tomto problému sociologové a psychologové dosud „taktně“ mlčí. Přitom i naše vědecká obec má potomky, kterých se tvrzení některých akademiků, že žádné „pohyby bez dotyku“ neexistují, možná týká. Jak ale mají těmto akademikům dorůstající generace věřit, když se s fyzikálními jevy, které vědci (nikoliv sama věda, ale jen jednotliví vědci) popírají, mohou setkávat i ve škole: zde videozáznam, při kterém byla kamera nastavena tak, aby se dala pro účely hodnocení zaznamenat probíhající výuka. Když se následně studenti učitele ptali, co o této události soudí, prohlásil, že nemohl uvěřit svým očím. Po tom, co na obličeji ucítil cosi jako drobné výboje statické elektřiny, které ho vyvedly z míry, však pochopil, že ho zrak nešálí:
https://www.youtube.com/watch?v=6lzjafv-kHA
Jinak řečeno, při cestě za poznáním anomálních jevů, pozorovaných (nejen) na seancích, nejde ani tak o sporadický výskyt dosud sporné ektoplazmy, jako o poměrně častý výskyt pohybů bez dotyku, zvaných též telekineze. Ty vyvolávají v pověrčivých lidech i v 21. století údiv a strach, neboť je z hlediska přírodních věd žádný tým odborníků vysvětlit nedokáže. A tak tyto jevy, které za poslední dvě století po celém světě na vlastní oči pozorovaly ne pouhé desítky či stovky, ale již doslova statisíce svědků, mnohdy laická veřejnost považuje za jevy nadpřirozené, či jak se říkávalo, za divy. A spiritistická média, údajně komunikující s duchy, pak za divotvorce.
Postskriptum :
Zde na archivních záběrech doklad o úspěšně zopakovaných experimentech z 19. století, při kterých se vznášel stůl bez podpory. Z autentického filmového záznamu je zřejmé, že tohoto efektu lze dosáhnout za určitých podmínek nejen za denního světla, ale i za přítomnosti velkého množství svědků. Záběry zde komentuje Stephen E. Braude, Ph.D., zmiňovaný výše v článku. Archivní záběry pocházejí z doby, kdy ještě nebylo možné za pomoci softwarového vybavení záznam dodatečně upravovat, tedy např. vymazat nějaká lanka, vlasce a podobné pomůcky, používané ke kouzelnickým trikům. Navíc se vše odehrávalo na volném prostranství. Inkriminované záběry najdete na stopáži 1:15 – 1:30 tohoto filmového dokumentu:
https://www.youtube.com/watch?v=BZ6sEO49MGs
Závěrem je třeba pro čtenáře, kteří s fenoménem telekineze nejsou obeznámeni podotknout, že telekineze není to samé jako tzv. psychokineze. Více o telekinezi v předchozím článku Jak vznikal pojem telekineze.
Karel Wágner
Záhady z České televize
Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.
Karel Wágner
Sabotáž výroby elektromobilů
V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.
Karel Wágner
Jak předcházet jaderné havárii
„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.
Karel Wágner
Jak chudí platí na bohaté
Zelená dohoda pro Evropu, jinak též Green Deal, jako soubor politických iniciativ, má podporovat přeměnu EU na spravedlivou a prosperující společnost.
Karel Wágner
Jak nám to Číňané nandali
Tedy hlavně propagátorům elektromobility, kterých je u nás už tolik, že to až vypadá, jako by elektromobil patřil do každé rodiny.
Karel Wágner
Apoštolové elektromobility
Je značný rozdíl mezi obyčejnými uživateli elektromobilů a propagátory elektromobility, co začali u nás, jak se říká, tlačit na pilu.
Karel Wágner
Největší zabiják elektromobilů
Baterie elektromobilů se mohou rychleji vybíjet při vysokých letních teplotách, ale ty způsobí mnohem menší zkrácení dojezdu, než jaké způsobují mrazy.
Karel Wágner
Vodík - revoluce za dveřmi
Význam vodíku pro Evropu vzrůstá, přičemž do konce roku 2030 si EU klade za cíl dovézt tohoto plynu, v náležitě zelené verzi, nejméně 10 milionů tun.
Karel Wágner
Šábes a prolitá krev
I u nás nejrůznější aktivisté stále hlasitěji protestují proti potírání teroristů v Pásmu Gazy izraelskou armádou.
Karel Wágner
Jak nás školí novináři
Při narůstajících počtech civilních obětí v Pásmu Gazy se novináři zpravidla vyhýbají srovnání současného boje o Gazu s bojem o irácký Mosul, i když tu najdeme mnoho styčných bodů.
Karel Wágner
Palestina versus Izrael
Štědrý den je za námi. Ale ještě nás čeká období Tří králů, co bývalo na lidové zvyky a tradice bohaté.
Karel Wágner
Vánoční čas a děti z Gazy
Rada bezpečnosti OSN v pátek po několika odkladech schválila rezoluci ke konfliktu mezi Izraelem a palestinským hnutím Hamás.
Karel Wágner
O hrozbách genocidy
A to od řeky k moři, přesněji od řeky Jordán po Středozemní moře. Tedy na území, zahrnujícím dnešní Stát Izrael i Pásmo Gazy.
Karel Wágner
O čem šéf OSN mlčí
Dnes něco o palestinskými Araby obývané enklávě, kde jak se ukázalo, je zlo zakořeněno hlouběji než jinde.
Karel Wágner
Hrátky s čertem
Je tomu už drahně let, co jsem publikoval jeden ze svých prvních literárních pokusů. A dnes se naskytla příležitost starý příběh oprášit.
Karel Wágner
Džihádisté z Pásma Gazy
Hamás v roce 1987 nevznikal jako teroristická organizace, ale jako lidové Hnutí islámského odporu (Harakat al-Muqawama al-Islamíja).
Karel Wágner
OSN viní Izrael ze smrti svých zaměstnanců
Představitelé OSN v neděli 5. listopadu oznámili, že za měsíc bojů na palestinském území zahynulo deset procent z celkového počtu pracovníků, od vzniku OSN pozabíjených.
Karel Wágner
Největší africký stát se chystá válčit
Během posledního měsíce davy Alžířanů demonstrovaly na podporu Palestinců, bojujících v Gaze. To jim však nejspíše bylo málo.
Karel Wágner
Umírání dětí v Gaze
Podle organizace Save the Children počet mrtvých dětí ve válce mezi Izraelem a Hamásem převýšil dosavadní celoroční průměr ve válečných konfliktech zabitých dětí.
Karel Wágner
Pozemní invaze byla zahájena
Valné shromáždění OSN v pátek (27. října 2023) přijalo rezoluci vyzývající k humanitárnímu příměří ve válce mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |