Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Perly zeleného šílenství

Evropský parlament sice nezakázal výrobu spalovacích motorů, ale schválil letos požadavek, podle něhož by po roce 2035 nově vyráběné spalovací motory měly vykazovat nulové emise CO2.

Jenže při spalování každého paliva v motoru vždy nějaké sledované emise vzniknou. Dokonce i když tolik dnes diskutovaný zelený vodík v sobě ukrývá potenciál snížit nebo dokonce eliminovat emise uhlíku, při jeho spalování v motorech kromě vodní páry vznikají také sloučeniny oxidů dusíku (NOx), což jsou dnes velmi sledované produkty spalování. A kromě oxidů dusíku se ve výfukových plynech při spalování zeleného vodíku objevuje i stopové množství oxidů uhlíku (COx), které v motorech vzniká hořením prosáklého oleje. A stopové množství není nula. Ale existuje vůbec, kromě elektromobilu, nějaké auto s nulovými emisemi oxidu uhličitého?

Zdá se to být neuvěřitelné, ale jedno, o kterém psal už Jules Verne, tu je. Vznikalo ve Francii, kde před časem začali konstruktéři vzpomínat na doby, kdy u nich ve městech jezdily dopravní prostředky na stlačený vzduch. S myšlenkou kočáru poháněného stlačeným vzduchem jako první přišel už v roce 1687 francouzský fyzik a konstruktér Denis Papin, který svůj nápad nedokázal prosadit do praxe. Naproti tomu francouzský inženýr polského původu Louis Mékarski měl větší ambice a v 70. letech 19. století vynalezl  pneumatickou tramvaj.

Její provoz byl zahájen roku 1876 a v mnoha francouzských městech přetrval až do 30. let 20. století. Princip pohonu vycházel z parního motoru, kdy se místo horké páry používal stlačený vzduch. Ovšem na stlačený vzduch tehdy jezdily i lokomotivy. Dokonce i u nás nacházely uplatnění, nejčastěji v důlních provozech s výskytem metanu. Zásoba vzduchu o tlaku do 200 technických atmosfér (at) byla v nádrži, která tvořila podstatnou součást lokomotivy. Tlakové nádrže se pak plnily ve stanicích, napájených ze samostatného vysokotlakého rozvodu. V případě tramvají i lokomotiv však další vývoj a technický pokrok přinesly jiná řešení jejich pohonu a princip vozidla na stlačený vzduch se zdál být zapomenut.

V roce 1863 napsal Jules Verne román Paříž ve 20. století, ze světa skleněných mrakodrapů, vysokorychlostních vlaků a vzduchem poháněných automobilů. A symbolicky právě francouzská společnost Anthos Air Power (vytvořená společností Air Power Technologie France) koncept jejich motoru na stlačený vzduch dotáhla v březnu 2017 do zdárného konce. Dnes jej už nabízí jako sadu, která umožňuje přestavbu klasických lehkých užitkových vozidel na vozidla poháněná stlačeným vzduchem, o nichž psal před 150ti lety vizionář Verne. Což svým způsobem přece jen ukazuje na jistou životaschopnost tohoto pohonu.

Na přelomu tisíciletí zahájila společnost Motor Development International (MDI) svůj vlastní vývoj automobilů poháněných stlačeným vzduchem s tím, že se hodlá stát globálním lídrem udržitelných produktů využívajících motor na stlačený vzduch prostřednictvím kombinace inovativních technologií, minimalistického designu a cenové dostupnosti pro koncového uživatele. Do jejich projektu se pak zapojila i indická automobilka Tata. Načež u nás novináři začali psát o tom, že indická automobilka Tata Motors začíná vyrábět 100% ekologický automobil, neboť se rozhodla spolupracovat se společností MDI, což je lucemburská společnost, která vyvíjí technologii stlačeného vzduchu jak pro mobilitu, tak pro odvětví skladování energie. A začalo se mluvit a psát o tom, jak AirPod představuje první krok k automobilům, které nebude nutné živit drahými fosilními palivy, čímž budou přívětivé k přírodě. Neboť automobil, který jezdí na vzduch, má nulové emise. Ale do dnešního dne u nás (pokud je mi známo) ani jeden nejezdí.

Po pravdě řečeno, vozidla na stlačený vzduch, tedy Compressed Air-powered Vehicles (CAV), nemají problém se znečištěním. Jsou oproti jiným autům čistší ve výrobě, samotném chodu, ba i procesu likvidace, přičemž vzduchu je kolem nás všude dost, navíc je zadarmo. Díky zabudovaným filtrům také CAV vzduch z okolního prostředí čistí. Díky absenci trakční baterie (nejdražší a nejdůležitější části elektromobilu) a jednoduché konstrukci s použitím kompozitních materiálů, jsou auta na vzduch také mnohem lehčí než elektromobily. Lze je naplnit stlačeným vzduchem za pouhé 2 minuty ze specializované vzduchové stanice (nebo zapojit do klasické 230V zásuvky a auto si zabudovaným kompresorem nádrž údajně samo „dofoukne“ za 3 hodiny), kdy výrobci slibují dojezd až 120 km. Což ale přece jen znamená, že auta na vzduch trpí omezenou autonomií a uplatnění nenajdou ani tak na delších trasách mimo obec, jako v městském provozu. Ovšem zatímco u elektromobilů baterie vyžadují výměnu na konci jejich relativně krátké životnosti, tlakové láhve na stlačený vzduch z uhlíkových vláken jsou dimenzovány na 20 000 cyklů. Což i při každodenním plnění je více než 50 let.

V případě dalšího vývoje vozidel poháněných stlačeným vzduchem nejsou podle jejich konstruktérů ve hře jen miniaturní městská vozítka, ale také vozy v podobě praktických kompaktů, nebo i větší rodinná auta s delším dojezdem. Objevily se již informace o pneumobilech s dojezdem 500, dokonce až 1000 kilometrů. Jenže výkony vozidel na stlačený vzduch, inzerované jejich konstruktéry, nebyly dosud nezávislými odborníky řádně ověřeny a v odborné literatuře publikovány. Navíc se u žádných vozidel na stlačený vzduch, i přes několik desetiletí jejich vývoje, nepodařilo dosáhnout komercializace, respektive fáze sériové výroby. Naproti tomu většina automobilek v posledních letech uvedla na trh nejrůznější modely elektromobilů, jejichž celosvětový prodej vykazuje trvalý růst.

Jako jediný životaschopný dopravní prostředek vidíme pouze vozidla se spalovacími motory a bateriemi, protože jsou to jediné dvě technologie, které těží z více než století komerčního rozvoje.  Naskýtá se tu však otázka, zda v budoucnu při zelenými aktivisty plánovaném zákazu vjezdu veškerých aut se spalovacími motory do našich velkoměst pak zakázané spalováky kromě elektromobilů nenahradí i bezemisní auta na stlačený vzduch (CAV). Jako třeba AirPod s motorem o výkonu 7 kW a dojezdem 120 km, kdy konstrukční rychlost dosahuje 80 km/h, což odpovídá nejvyšší povolené rychlosti na rychlostní komunikaci v obci. Jinak řečeno, automobil u nás dle stávajících předpisů ani vyšší rychlostí ve městě jezdit nemůže. Například v Praze na Jižní spojce platí limit 80 km/h a rychlost na některých úsecích pražské magistrály byla snížena na 50 km/h. Přičemž trend snižování maximální povolené rychlosti, údajně napomáhající plynulosti provozu, po celé Evropě bude nejspíše pokračovat.

Tedy auta na stlačený vzduch nejenže splňují požadavek Evropské komise (EK), podle něhož se do roku 2035 emise oxidu uhličitého u nových osobních aut mají snížit o celých 100 procent, ale budou také vyhovovat maximální povolené rychlosti v městském provozu. A pokud se rozeběhne sériová výroba, mohou být pneumatická auta, posměváčky označovaná za perly zeleného šílenství či Verneovu sci-fi, nakonec výrazně levnější než z mnoha důvodů předražené elektromobily.

Navíc sankce uvalené na Rusko v důsledku jeho invaze na Ukrajinu mohou způsobit jak autům se spalovacími motory, tak elektromobilům produkovaným v Evropě, vážné problémy. Rusko totiž z velké míry kontroluje trh se vzácnými kovy potřebnými pro výrobu katalyzátorů i trakčních baterií pro elektrická auta. Ovšem teprve další vývoj a zákonitosti volného trhu ukážou, nakolik je nebo není sériová výroba aut na stlačený vzduch, v rámci pokroku zvaného Green Deal, pouhá utopie.                   

A co si kdo o tom myslí, na věci nic nezmění. 

   

Jules Verne

Zde na archivní fotografii Jules Gabriel Verne (1828-1905), autor románu Paříž ve 20. století, považovaný za jednoho ze zakladatelů žánru vědeckofantastické literatury.

Zdroj: Ch. Herbert, Amiens. http://www.collections.musee-bretagne.fr/ark:/83011/FLMjo247067, Public domain, via Wikimedia Commons

 

 

 

      

Autor: Karel Wágner | čtvrtek 30.6.2022 9:09 | karma článku: 38,99 | přečteno: 7690x
  • Další články autora

Karel Wágner

Vítejte ve zfalšované realitě !

Video na internetu nemusí vždy zobrazovat realitu. Zrovna tak každá písnička, kterou uslyšíte, nemusí pocházet od některého skladatele. A dokonce ji ani nemusí interpretovat skutečná zpěvačka či nějaký zpěvák.

23.4.2024 v 9:09 | Karma: 0 | Přečteno: 38x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Záhady z České televize

Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.

14.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,22 | Přečteno: 992x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Sabotáž výroby elektromobilů

V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.

11.3.2024 v 9:09 | Karma: 18,59 | Přečteno: 526x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak předcházet jaderné havárii

„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.

7.3.2024 v 9:09 | Karma: 12,64 | Přečteno: 267x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak chudí platí na bohaté

Zelená dohoda pro Evropu, jinak též Green Deal, jako soubor politických iniciativ, má podporovat přeměnu EU na spravedlivou a prosperující společnost.

29.2.2024 v 9:09 | Karma: 31,30 | Přečteno: 940x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak nám to Číňané nandali

Tedy hlavně propagátorům elektromobility, kterých je u nás už tolik, že to až vypadá, jako by elektromobil patřil do každé rodiny.

21.2.2024 v 9:09 | Karma: 23,84 | Přečteno: 746x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Apoštolové elektromobility

Je značný rozdíl mezi obyčejnými uživateli elektromobilů a propagátory elektromobility, co začali u nás, jak se říká, tlačit na pilu.

9.2.2024 v 9:09 | Karma: 25,41 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Největší zabiják elektromobilů

Baterie elektromobilů se mohou rychleji vybíjet při vysokých letních teplotách, ale ty způsobí mnohem menší zkrácení dojezdu, než jaké způsobují mrazy.

1.2.2024 v 9:09 | Karma: 43,55 | Přečteno: 8062x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Vodík - revoluce za dveřmi

Význam vodíku pro Evropu vzrůstá, přičemž do konce roku 2030 si EU klade za cíl dovézt tohoto plynu, v náležitě zelené verzi, nejméně 10 milionů tun.

25.1.2024 v 9:09 | Karma: 14,95 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Šábes a prolitá krev

I u nás nejrůznější aktivisté stále hlasitěji protestují proti potírání teroristů v Pásmu Gazy izraelskou armádou.

12.1.2024 v 9:09 | Karma: 22,45 | Přečteno: 443x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak nás školí novináři

Při narůstajících počtech civilních obětí v Pásmu Gazy se novináři zpravidla vyhýbají srovnání současného boje o Gazu s bojem o irácký Mosul, i když tu najdeme mnoho styčných bodů.

9.1.2024 v 9:09 | Karma: 21,84 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Palestina versus Izrael

Štědrý den je za námi. Ale ještě nás čeká období Tří králů, co bývalo na lidové zvyky a tradice bohaté.

28.12.2023 v 9:09 | Karma: 21,36 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Vánoční čas a děti z Gazy

Rada bezpečnosti OSN v pátek po několika odkladech schválila rezoluci ke konfliktu mezi Izraelem a palestinským hnutím Hamás.

25.12.2023 v 9:30 | Karma: 27,52 | Přečteno: 577x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

O hrozbách genocidy

A to od řeky k moři, přesněji od řeky Jordán po Středozemní moře. Tedy na území, zahrnujícím dnešní Stát Izrael i Pásmo Gazy.

20.12.2023 v 9:09 | Karma: 20,47 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

O čem šéf OSN mlčí

Dnes něco o palestinskými Araby obývané enklávě, kde jak se ukázalo, je zlo zakořeněno hlouběji než jinde.

13.12.2023 v 9:09 | Karma: 45,25 | Přečteno: 6622x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Hrátky s čertem

Je tomu už drahně let, co jsem publikoval jeden ze svých prvních literárních pokusů. A dnes se naskytla příležitost starý příběh oprášit.

6.12.2023 v 9:40 | Karma: 16,20 | Přečteno: 429x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Džihádisté z Pásma Gazy

Hamás v roce 1987 nevznikal jako teroristická organizace, ale jako lidové Hnutí islámského odporu (Harakat al-Muqawama al-Islamíja).

16.11.2023 v 9:09 | Karma: 26,03 | Přečteno: 549x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

OSN viní Izrael ze smrti svých zaměstnanců

Představitelé OSN v neděli 5. listopadu oznámili, že za měsíc bojů na palestinském území zahynulo deset procent z celkového počtu pracovníků, od vzniku OSN pozabíjených.

9.11.2023 v 9:09 | Karma: 43,81 | Přečteno: 4415x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Největší africký stát se chystá válčit

Během posledního měsíce davy Alžířanů demonstrovaly na podporu Palestinců, bojujících v Gaze. To jim však nejspíše bylo málo.

6.11.2023 v 9:09 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1027x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Umírání dětí v Gaze

Podle organizace Save the Children počet mrtvých dětí ve válce mezi Izraelem a Hamásem převýšil dosavadní celoroční průměr ve válečných konfliktech zabitých dětí.

2.11.2023 v 9:09 | Karma: 42,63 | Přečteno: 4551x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 386
  • Celková karma 24,81
  • Průměrná čtenost 2427x
příležitostný publicista