Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Apoštolové elektromobility

Je značný rozdíl mezi obyčejnými uživateli elektromobilů a propagátory elektromobility, co začali u nás, jak se říká, tlačit na pilu.    

U počátků rozvoje elektromobility stáli především nadšenci ze světa technologií. Pro ně pak elektromobil, plný všelijakých nejnovějších prvků techniky a elektroniky, představoval symbol neoddiskutovatelného pokroku, navíc korunovaného environmentálními aspekty, pro které se k nim přidávali i strážci klimatu, programově zavrhující veškerá fosilní paliva. A tak se trendem v těchto kruzích pomalu a jistě stával elektromobil s možností nabíjení v místě bydliště. Kdy si baterii auta mohli výhodně nabíjet doma ze sítě, následně i díky vlastní fotovoltaice, ke které dnes už solární panely, třeba od ČEZ, můžou získat zdarma.

Existují u nás kvanta lidí, co bydlí na venkově nebo maloměstě v rodinném domku a jsou apoštoly elektromobility považováni za milionáře, když při dnešních cenách nemovitostí mají jejich příbytky ceny milionů. Kdy však většina z domkařů si o něčem takovém, jako je fotovoltaika, může leda tak nechat zdát, když přežívá od výplaty k výplatě. Je sice pravda, že většině z nich na dvoře nebo před domem stojí automobil, na vesnicích či maloměstě k cestám za prací, za lékařem, za nákupem či k jiným nutným pojížďkám potřebný. To jsou však v drtivé většině jen starší, ojetá auta, která si nemohou dovolit vyměnit za nová. A najednou přijdou apoštolové elektromobility s tím, že by to jejich auto (i po STK údajně čoudící) měli nechat sešrotovat a vyměnit za elektromobil.

A to tu máme další miliony spoluobčanů, co žijí na sídlištích, neboť až třetina obyvatel našeho státu žije v paneláku, dokonce tak žije polovina obyvatel našeho hlavního města. Kdy i střízliví uživatelé elektromobilů uznávají, že za současné situace paneláková sídliště „nejsou s elektromobily kompatibilní“. Přesto se však horliví apoštolové elektromobility diví, co že to „pořád ti lidé proti elektromobilům mají“. A jsou přesvědčeni o tom, že danou situaci změní tím, že začnou, jak se u nás říká, tlačit na pilu. Jenomže jejich tlak na „neuvědomělé spoluobčany“ vyvolává odpor, přičemž tu nejde jenom o straší generace, co na vlastní kůži zažily minulý režim s jeho bolševickými nátlaky. Jinak řečeno, nikdy nesmíme zapomínat na to, že každý fakt, každá událost ve světě, má dvě roviny. Tou první je událost samotná a její souvislosti, tou druhou ideologie, kdy se nám podsouvá, jak bychom na tyto události měli nahlížet.

Lunární elektromobil (Lunar Roving Vehicle) na místě přistání Apolla 15, na snímku pořízeném Davem Scottem 2. srpna 1971.    

Jak propagátoři elektromobility prohlašují, řada problémů s elektromobilem je „způsobena neznalostí a chybami obsluhy". Tedy i podle jejich vlastních slov tohle všechny zádrhele neřeší. Přičemž řadě problémů se dosud nevyhnula ani mezi nimi nejpopulárnější značka, totiž průkopnická Tesla, někdy označovaná za Trabanta elektromobility. Například agentura Reuters nedávno oznámila, že někteří řidiči u těchto vozidel hlásili náhlé výpadky posilovače řízení, kdy dokumenty Tesly ukázaly, že automobilka se snažila vinit řidiče z častých poruch dílů řízení, o kterých dlouho věděla, že jsou vadné. Nyní americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zahajuje prověřování 334 000 vozidel Tesla typu Model 3 a Model Y, kvůli opakovaným problémům s posilovačem řízení, jako nezbytný krok předtím, než by mohla agentura požadovat jejich stažení. A to se úřad problémy u vozidel Tesla zabýval již v červenci minulého roku. V případě Tesly také letošní zima ve Spojených státech ukázala malou kompatibilitu elektromobilů s mrazivým počasím, jak o tom informovala řada tamějších sdělovacích prostředků.

Problémy s bateriovými elektrickými vozidly (BEV) hlásí i řada jejich uživatelů v sousedním Německu, nám někdy stoupenci Green Dealu dávaném za příklad, kde však stále devět z deseti prodaných aut německé produkce jezdí na benzínový či dieselový pohon. O tom, jak prožívá Německo kocovinu z elektroaut, mluví Jaroslav Knot z Velvyslanectví ČR v Berlíně, kdy mimo jiné říká: „V případě zimního provozu elektromobilů se legendou v tomto směru stal v Německu příběh, který se udál prvnímu starostovi Hanzovního města Hamburk Peterovi Tschentscherovi (SPÖ), jenž v rámci leasingu nechal vyměnit svou luxusní elektrolimuzínu Mercedes EQE 500 v ceně 120.000 €, neboť během zimního období nezvládl její elektromotor cestu z Hamburku do Berlína a zpět na jeden zátah.“

Ovšem pokrok nikdo nezastaví. A tak digitalizace a on-line spojení představují nedílnou součást výbavy dnešních elektrických aut, odkud mnohé výdobytky techniky začaly pronikat i do jiných automobilů. Sotva někomu bude vadit dálkově ovládané zamykání, co dnes dostane v klíči prakticky každý, kdo si kupuje nový vůz. Avšak to, že klasická tlačítka či knoflíky z interiérů nových aut mizí závratným tempem ve prospěch dotykových displejů, v nichž se ovládá čím dál tím více funkcí, štve hodně řidičů. Neboť ovládání přes dotykové displeje v moderních autech je pro ně méně komfortní a mnohdy také nebezpečné, když dotyková obrazovka řidiče svádí k listování v menu a hledání potřebné funkce se správnou ikonkou za jízdy. Kdy trefování se prstem do ikonek řidičovu pozornost odvede od okolního provozu, zejména u funkcí, které řidič během jízdy potřebuje měnit nejčastěji, podle aktuální situace. Přitom úplný zákaz používání mobilního telefonu, tedy i jenom jeho jakékoliv držení během řízení, je u nás v platnosti od roku 2006 a postih za porušení tohoto zákazu se průběžně zpřísňuje.

I u nás se svého času psalo o tom, jak před německým soudem stanul řidič Tesly, který si během cesty na dotykovém displeji nastavoval intenzitu stěračů, aby si tak vlastně zvýšil bezpečnost jízdy. Jenže hledání potřebné funkce a snaha trefit se do správné ikonky odvrátily jeho pozornost od provozu, což způsobilo nehodu. Načež obdržel předvolání k soudu, kde nešlo jen o pokutu, ale i o zákaz řízení, proti kterému se odvolával. Soudce se nenechal obměkčit tvrzením, že displej Tesly je už z výroby součástí tohoto vozu a že tu jde o “bezpečnostní ovládací panel”. Trval na tom, že nehoda byla zbytečná a že měl řidič její následky předvídat. Přitom u klasických aut tuto funkci většinou najdeme na páčce pro zapínání stěračů a můžeme ji ovládat takzvaně poslepu, aniž bychom soustředili zrak na něco jiného než na silnici před sebou.

Ale povězme si zde něco o jednom aspektu, o kterém se u bateriových elektrických vozidel (BEV) dosud nehovoří. Je obecně známo, že každé z těchto aut je osazeno moderním počítačovým systémem, kdy ve výbavě auta nechybí dálkové ovládání vybraných funkcí mobilem, nebo třeba automatické volání v případě nouze. Před dvaceti lety převládal názor, že počítačové viry nedokážou napadat chytré mobilní telefony. Tuto iluzi však rychle bouraly první v laboratořích vytvořené „hodné“ viry nazývané malware, v právní terminologii někdy označované za „počítačovou nečistotu“ (computer contaminant), vznikající jako pouhý experiment bez záměru způsobovat nějakou škodu. Přesto však otevřely pověstnou Pandořinu skříňku, neboť tvůrcům malwaru se naskytla příležitost, jak je zneužít ke kybernetickým útokům. A od chvíle, kdy se chytré telefony masivně rozšířily mezi běžné uživatele, se objevují spousty mobilních hrozeb a každý den přibývají další. Viry existují ve spoustě variant, z nichž každá útočí na uživatele jinak a zneužívá jinou chybu zabezpečení, přičemž kybernetičtí zločinci neustále hledají nové cesty.

A tak třeba takový modifikovaný ransomware (což je malware, který uživateli znemožňuje používat počítač, dokud nezaplatí výkupné) může výhledově zamykat důležité soubory v  softwaru elektromobilu s hláškou, že závada bude odstraněna, jestliže majitel hackerům uhradí požadovanou částku. Přičemž kyberzločinci nepotřebují do počítače dostat škodlivý kód, aby se dostali dovnitř. Dnes již existují útoky bezsouborové (fileless), také známé jako útoky s nulovými stopami či nemalwarové ataky, které do souborů dat neinstalují nový software při jejich průniku, takže je ani nejnovější antivirové nástroje nemusí zaznamenat. Je tedy jenom otázkou času než hackeři, s využitím nejnovějších prvků umělé inteligence násilně vnikající do všech počítačových systémů, svými hrozbami uživatele bateriových elektrických vozidel nemile překvapí. Nejenom kdesi za Atlantikem, ale i u nás.

Vraťme se však k podstatnějším záležitostem. Celá řada ekonomů dnes vládní politiky západních zemí varuje před chaotickým přechodem od fosilních paliv k elektromobilitě, kdy také automobilkám vyčítají jejich nadbytečnou produkci elektrických vozů. Jenomže environmentální nátlak zastánců klimatické neutrality na výrobce automobilů se zvyšuje a jim pod hrozbou sankcí nezbývá nic jiného, než zákazníky zahrnovat elektromobily, i když globální dynamika odbytu elektromobilů stagnuje a trh ve srovnání s poptávkou je přesycen. Současnou situaci dobře vystihl časopis Forbes, na jehož stránkách Michael Harley píše: „Jak je u nově vznikajících technologií typické, první vlnou kupujících byly domácnosti s vyššími příjmy, nadšení technofilové a ti, kteří se zajímali o životní prostředí. Jedná se o konkrétní demografickou skupinu, která zahrnuje pouze malou část spotřebitelů.“ A jestliže si tito zájemci elektromobily už pořídili, pak logicky dochází k poklesu poptávky, když pro ostatní demografické skupiny, tedy většinu automobilistů, dnešní elektromobily nejsou až tak zajímavé.

Což apoštolové elektromobility, ruku v ruce se zastánci Green Dealu, hodlají změnit tím, že začali, jak se u nás říká, tlačit na pilu. Nejenom ve všech sférách jejich politického vlivu, ale i tím, že do hry o jejich „zelené cíle“ v mainstreamu, tedy ve sdělovacích prostředcích hlavního proudu, zapojili ideologii, ve které se nám podsouvá, jak bychom na elektromobilitu měli nahlížet. Přitom ani ten nejsvéhlavější škarohlíd nikomu nezazlívá, že namísto auta se spalovacím motorem po městě jezdí v elektromobilu, jestliže si tento vůz koupil „za svoje“, bez nějakých výhod či dotací, které nám všem ubírají finance ze společné, státní kasy. Za co kdo svoje peníze utratí, je přece jeho věc.

A právě tohle je nejdůležitějším prvkem dalšího vývoje individuální dopravy. Pokud bude otázku prodeje a poptávky namísto politiků řešit volný trh, který je jádrem tržního hospodářství, pak ve skutečnosti, jak každý trochu vzdělaný či alespoň přemýšlivý člověk musí uznat, by bylo hloupé se takovémuto vývoji bránit, ať už půjde jakýmkoliv směrem. Neboť všude tam, kde poptávku určuje trh bez státní intervence a regulace, na rozdíl od trhu, kde vlády přímo nebo nepřímo trh regulují, se i v případě individuální dopravy nakonec prosadí to, co bude svébytným jednotlivcům, namísto bekajícího stáda, plně vyhovovat.

A pokud to apoštolové elektromobility nechápou, nezbývá než poslat je do zelených končin, kam jejich snahy patří. Tedy do háje.                                                                

 

Video: Jak všichni skončíme v elektromobilech

             

Video: Běžný uživatel běžného elektromobilu

 

 

Autor: Karel Wágner | pátek 9.2.2024 9:09 | karma článku: 25,41 | přečteno: 541x
  • Další články autora

Karel Wágner

Vítejte ve zfalšované realitě !

Video na internetu nemusí vždy zobrazovat realitu. Zrovna tak každá písnička, kterou uslyšíte, nemusí pocházet od některého skladatele. A dokonce ji ani nemusí interpretovat skutečná zpěvačka či nějaký zpěvák.

23.4.2024 v 9:09 | Karma: 11,38 | Přečteno: 348x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Záhady z České televize

Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.

14.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,32 | Přečteno: 1001x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Sabotáž výroby elektromobilů

V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.

11.3.2024 v 9:09 | Karma: 18,59 | Přečteno: 528x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak předcházet jaderné havárii

„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.

7.3.2024 v 9:09 | Karma: 12,64 | Přečteno: 268x | Diskuse| Společnost

Karel Wágner

Jak chudí platí na bohaté

Zelená dohoda pro Evropu, jinak též Green Deal, jako soubor politických iniciativ, má podporovat přeměnu EU na spravedlivou a prosperující společnost.

29.2.2024 v 9:09 | Karma: 31,30 | Přečteno: 943x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně

27. dubna 2024  9:12,  aktualizováno  9:25

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...

Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony

27. dubna 2024  8:55

Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...

  • Počet článků 387
  • Celková karma 24,38
  • Průměrná čtenost 2421x
příležitostný publicista