Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L40i29b42o28r 69P88o49p63o53v68s82k75ý 9249727468207

Děkuji Vám za zajímavý a přínosný článek.

+1/0
12.12.2016 11:45
Foto

K58a79r50e34l 90W35á43g32n60e28r 4867645739237

Vážení přátelé, článek je starý několik dní a nezbývá mi než celou diskusi dnes (tj. 12.12.)z mé strany uzavřít a věnovat se jiným textům. Závěrem zdejších postřehů ještě zmíním několik poznámek starších generací k danému tématu :

Dříve (60. a 70. léta) nešlo u nás ani tak o dávky, vyplácené sociálkou, ale situace s našimi "romskými spoluobčany" byla řešena pracovní povinností a důsledným vymáháním školní docházky pro jejich děti. Pokud do školy nechodily, mohly se ocitnout v Dětském domově, na což si romští spoluobčané dávali pozor a v děcáku tak končily hlavně děti z cikánských rodin, kde se zpravidla vyskytoval alkoholismus, či evidentně (i při větší toleranci) asociální chování dospělých. Také existoval (snad jen v určité době) a byl uplatňován předpis, jenž znemožňoval bydlení více romských rodin (a hlavně různých klanů) v jednom konkrétním místě. A pamětníci vesměs mají pocit, že tehdejší princip řešení „cikánské problematiky“ přece jen jakž takž fungoval.

0/0
12.12.2016 7:48

H10a84n13a 78P97a79c80u57l70o45v97á 2626496359596

Jedenze zdokumentovaných případů ubytovny, kterou provozoval romský podnikatel:

https://www.youtube.com/watch?v=4GsUkXWtlxc

0/0
10.12.2016 9:01

O52n35d85ř12e64j 56F14i73l72i45p16c38z17y84k 8474383308751

Ne všichni cikáni jsou Romové .;-D

Karma, zase jsem se něco dozvěděl.

Dnes už nemusím jít do hospody chytat rozumy. Až zítra !R^

0/0
9.12.2016 15:19

J87a93n 68S75m38e69j66k21a78l 3975916628547

Dobrá takže Nerom, jak nás titulují jak romové i média znamená tedy Nečlovek a Neromové jsou podlidi ?

0/0
9.12.2016 13:53
Foto

K36a79r81e34l 68W44á39g87n21e44r 4387975159357

Tak já například žádný Nerom nejsem a nebudu, jsem Čech, i když někoho možná mate moje příjmení po dávných předcích. Všimněte si, že v mém článku se paskvil NEROM neobjevuje... ;-)

+2/0
9.12.2016 16:08
Foto

P43e74t29r 63Š60i59n34d28e59l70á58ř 8659196725944

Označení "Nerom" není bohužel opravdu žádný paskvil, ale oficiální definice pro člověka, který není Rom. Používá se v eleborátu exministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera "Strategie romské integrace do roku 2020" a najdete jej na Romea.cz

+2/−2
9.12.2016 17:57

H88a92n94a 73P52a52c82u79l14o64v14á 2616406589156

Že ho najdu na Romea, neznamená, že to není paskvil. :-)

+3/0
9.12.2016 18:40
Foto

K57a40r10e70l 61W84á44g33n72e98r 4937765559637

V eleborátu exministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera ;-D

Takže vše, co je tam uvedeno, je ta jediná správná pravda?

0/0
9.12.2016 18:59

J73a97r85o72s77l48a49v 49K15u20t60h90a31n 1457827559937

Nebylo by od věci postavit pomník cikánovi, který uznal svou chybu a vyvodil z toho osobní zodpovědnost. Toho se však v tomto životě asi nedočkám.

+1/0
9.12.2016 13:49

M66a28r22i52e 18Š78í72p33k37o17v59á 5502782534877

Ten článek jste napsal samozřejmě precizně.

Jen bych k tomu dodala, že dá se říci - celá Evropa, a nejen, používá výraz cikán (Německo, Rakousko, Nizozemí - Zigeuner, Francie - Gitan, Itálie - Zingaro, anglicky mluvící země Gypsy, a to i když dáte do překladače Rom)

Výraz Rom není tak znělý jako Cikán, který tak nějak lépe ladí s jejich výrazným hudebním talentem. Slovo Rom trochu evokuje, že je to CD-Rom,:-) A těžko si představit název operety Romský baron:-) a našlo by se toho víc.

+3/0
9.12.2016 13:29
Foto

K13a58r11e39l 63W54á84g37n18e89r 4607645509347

Já vím, s novinkami se člověk těžko smiřuje. Ale jejich řeč je romština a nikoliv cikánština. Jejich národnost je romská a nikoliv cikánská. Kvůli tomu se nemusí měnit tradiční názvy kulturního díla, Cikánský baron nebude přece kvůli tomu romským baronem, název filmu i nadále zůstává Cikáni jdou nebe. :-)

0/0
9.12.2016 15:37

M52a11r36i25e 47Š81í34p95k54o85v43á 5642982754257

A tak mě ani tak nejde o novinky, jako co je lepší. Když to cikány uspokojí, a jsou radši Romové, proč ne. Sama jsem slyšela Radka Bangu, že mu ten cikán nijak nevadí. Zase jejich aktivista se třepe na pojmenování Rom.

Myslím, že víc uznávané je udělá úplně něco jiného.

0/−1
9.12.2016 15:43
Foto

K22a97r59e19l 22W77á56g79n96e92r 4897135739367

Zde se to nebude řídit tím, "co je lepší", ale tím, co rozhodne naše legislativa. A pochybuji, že by se někdy kvůli tomu za se mají Romové zpět v oficiálních kolonkách přejmenovat na Cikány, bude někdy u nás referendum ;-D[>-]

0/0
9.12.2016 16:13

M25a98r87i21e 68Š85í82p17k49o51v37á 5502312334147

Myslela jsem to čistě lidsky, nikoli úředně.

0/0
9.12.2016 16:19
Foto

K83a77r20e29l 37W42á74g48n66e90r 4247405339787

Já Vám rozumím paní Šípková. Vůbec nic Vám nevyčítám. Jen upozorňuji na dnešní situaci. :-)

+1/0
9.12.2016 16:22

M45a49r87i44e 92Š79í58p27k65o21v63á 5562362244527

Tak já to beru, že si vyměňujeme názory. To je v pohodě:-)

+1/0
9.12.2016 16:24

J69a69n 49R16á58ž 1739873154350

Jsou jisté rozdíly v přístupu ke vzdělávání mezi menšinami. Například afroamerická menšina bojovala za to, aby jejich děti mohli navštěvovat školy bez rasového omezení. No a pristup menšiny ke vzdělávání u nás je jiny, jak dokazuje ministr pro všeobecná práva na všechno Chvojka, když se dal slyšet, že děti z nepřizpůsobivých rodin musí chodit do školy i kdybychom jim za to měli platit.

P.S. Není to důkaz rozdílného přístupu státu, na základě k příslušnosti k etniku, při dodržování zákonnosti v oblasti vzdělávání?

+2/0
9.12.2016 11:56
Foto

P62a17v86e66l 23M72a11c93h68a75č26e71k 5911102423

Mnoho slov a co s nimi?

Slovo "Rom" mi nějak nejde přes rty, už dávno jsem si navykl na cikána a měnit své zvyky nebudu. Z nevhodně se chovajícího cikána lepšího člověka neuděláte pojmenováním ROM.

Když jsem však četl ten rozsah péče o cikány a objem dotací na tuto problematiku, tak mi spíš připadá podivné, že výsledky jsou nulové a naopak se spíš prosazuje negativní diskriminace.

Myslíte si, že těmi různými dotacemi zapojíte do pracovního procesu cikány, kteří pracovat nechtějí?

+4/−3
9.12.2016 11:55
Foto

K88a21r14e28l 92W63á26g77n27e22r 4517475539697

Pane Machačku, jak jste přišel na to, že já různými dotacemi zapojím do pracovního procesu cikány, kteří pracovat nechtějí?

Přečtete prosím v klidu a bez emocí tu druhou část článku ještě jednou, možná tam najdete něco trochu jiného. ;-)

0/0
9.12.2016 18:45

V82l72a85d75i10m38í67r 27H50r39u98b97ý 4897553414559

Aha. Deutsch je starší, než Němec. Mám tedy správně říkat Dojč, nebo Dojčák?

Österreicher je starší, než Rakušan. Mám říkat Esterák, nebo Esterajcháč? Takže snad jen Maďar zůstane.

Ne. Budu mluvit česky: Němec, Rakušan, Cikán, Holanďan (Nizozemec), ...

+2/0
9.12.2016 11:29
Foto

K75a53r96e56l 15W26á83g76n11e16r 4697525709877

Tak jak uvádíte k určitému posunu prostě dochází. Dříve se všem říkalo Holanďané, dnes Nizozemci. ;-)

0/0
9.12.2016 12:47

V98l71a36d67i69m90í32r 36H60r56u97b68ý 4207123394959

Jistě. Jenže Nizozemí je pořád česky - a to je podstata.

0/0
9.12.2016 13:58
Foto

K84a41r69e21l 97W50á80g83n33e33r 4247385179877

Jejich řeč je romština a ne cikánština. Jejich národnost je romská a ne cikánská. Tak to prostě je a nedá se s tím nic dělat. Je třeba to přijmout.

+1/0
9.12.2016 15:39

V52l10a33d79i62m83í24r 42H16r40u45b42ý 4197343914399

Ale národnost Němců je prostě Dojčácká (pokud musíme použít názvosloví Němců). A řeč Nizozemců je prostě nederlandština a nepoužívejte název holanština. Fakt jste nepochopil základní argument? Sice ten, že prostě pro nám již z dávných dob "běžné" národy a etnika používáme české výrazy? Bez ohledu na názvy v mateřštině těchto etnik? Je to opravdu tak těžké pochopit?

0/0
10.12.2016 9:41
Foto

K78a92r53e25l 58W74á94g63n11e87r 4737845859857

Ale mně je pane Hrubý jedno, jakou národnost budete upřednostňovat, zda Cikán nebo Rom. Máte plné právo užívat to, co se Vám zlíbí. Já hovořím o tom, z čeho se stává úzus a na tom Vy ani já nic nezměníme, to tak je. Já tu rozlišuji "cikán" od romského etnika jako takového. Ostatně článek ve druhé části je v podstatě o něčem úplně jiném, kde se bez tohoto rozlišení neobjedu. A o to jde, myslím, především.

Mějte hezký víkend :-)

0/0
10.12.2016 10:04
Foto

Z67d98e21n31ě48k 19M25a20t78u58š42k10a 7268366155666

psal jsem to již mnohokrát, mezi Cikány mám řadu přátel a kamarádů, ale s Romy mám jenom špatné zkušenosti.

+8/0
9.12.2016 10:30

H14a47n73a 98P40a84c58u23l44o37v51á 2576846979826

Většina obyvatel ČR má zcela opačnou zkušenost, s nepřizpůsobivými cikány se nekamarádí, ale mezi slušnými Romy má přátele. Jinak pro pořádek: "cikáni" nejsou etnikum, máte tedy chybu v tom "mezi Cikány mám řadu přátel", neboť Rom se píše s velkým "R", ale cikán s malým "c".

+1/−2
9.12.2016 10:36
Foto

Z36d68e30n54ě59k 74M19a23t69u89š69k77a 7428466985426

Všichni ti známí a přátelé Cikáni, žijí běžným občanským životem, pracují a vychovávají děti.

A nechtějí mít nic společného s Romy.

+4/0
9.12.2016 10:38
Foto

K94a47r73e82l 16W80á48g21n67e68r 4357725359747

Inu, proti gustu žádný dišputát. Avšak označení „cikán“ je odvozeno z řeckého slova „athinganoi“, od­kazujícího na původní indickou kastu nedo­tknutelných (nečistých), tedy těch, kteří nemají být ostat­ními dotýkáni. Takové pojmenování s hanlivým nádechem není označením ná­rodnosti, ale označuje určitou skupinu lidí se specifickým způ­sobem života (dříve kočování) a cho­váním (drobné krádeže), přičemž například ve slovenštině dodnes taková skupina lidí nelže, ale „ci­gání“. V obecném pově­domí (které nebere v potaz výjimky) se pak označení „cikán“ pojí s přídomkem či predikátem „nepři­způsobivý“. Cikány charakterizoval Ottův slovník naučný takto: „O budoucnost se nestarají, o povin­nostech nemají pojmu. Čest je jim cizí a zásadám nerozumějí. Cit jejich jest hluboký a žádost neuko­jitelná.“ V novějším Slovníku spi­sovného jazyka českého (1989) je pak ter­mín „cikán“ synonymem pro tuláka, lháře, podvodníka a zlo­děje.

+1/0
9.12.2016 11:03

H87a68n30a 72P44a26c88u67l83o22v54á 2716636859696

"A nechtějí mít nic společného s Romy."

Tedy část asimilovaného romského etnika. Prostě se odmítají hlásit k romské národnosti, což je u slušných a vzdělaných (původem) Romů běžné a jako svoji národnost uvádí národnost českou, tedy každý z nich se cítí být Čech. To je přece naprosto v pořádku. Navíc se v nejnovějších občanských průkazech již neuvádí národnost. Takže se nikdo z nich nemusí rozhodovat, zda si tam nechá napsat národnost romská či česká. Jenže v některých úředních statistikách se ještě národnost uvádí, pak je na každém, zda napíše, že je Čech, nebo Rom. Nikdo z nich však do úředních papírů nepíše, že je cikán. ;-)

+2/0
9.12.2016 13:00
Foto

Z93d88e44n11ě90k 51M25a88t59u19š53k62a 7498156475176

oni jsou hrdí na to, že jsou Cikáni.

+1/0
9.12.2016 13:23
Foto

Z50d86e96n64ě94k 89M73a25t36u97š77k58a 7168976925366

P.S. narodili se jako Cikáni

0/0
9.12.2016 13:24
Foto

K75a56r81e97l 40W83á89g72n95e27r 4147825839167

Inu, leckterý Nizozemec se také narodil jako Holanďan ;-)

0/0
9.12.2016 16:10

J45a14n 44R17á16ž 1649233984720

Já jsem mezi Cikány vyrostl. Tehdy si tak sami říkali. O Romech jsem tehdy neslyšel.

Jestli se označuje část tohoto etnika Romovy, je to jejich věc, stejně jako jiná se nazývá Sinti. Což ovšem nemá a nemůže mít vliv na to, že Němci říkají příslušníkům tohoto etnika Zigeuner, angličané Gypsies, Francouzi Tsigane, Italové Zingaro a Češi Cikáni, neb vše jsou spisovná exonyma v tom kterém národním jazyce a jak pro Romy tak i Sinti.

P.S. Možná by bylo dobře, aby se předešlo nedorozuměním, abychom napodobili americký "vynález", kteří nazývají všechny černochy "afroameričany" a začali nazývat příslušníky tohoto etnika "indočechy", popřípadě "indoevropany". Myslím, že by to odpovídalo modernímu duchu multikulturní korektností.

+5/0
9.12.2016 11:24
Foto

K39a92r54e37l 74W25á27g21n11e13r 4547695229397

Tak je pravda, že Sintové o sobě nemluví jako o Romech, přestovšak i oni svůj jazyk označují "roma­nes", tedy chtějí "mluvitromsky". VšichniRomové si v rámci základní dichotomie (rozlišení dvou kva­litativně odlišných stavů) vůči gádžům (neromům) říkajíRomové, dokonce i ti, kteří se jinak od ostat­ních Romů distancují autonymemSinti, Cale, nebo Manuš. Jinak řečeno, všichni z pojednávaného etnika nemluví cikánštinou, aleromštinou, nemají národnost cikánskou, ale romskou.

0/0
10.12.2016 9:06

V89l34a52d55i23m73í31r 92H56r20u52b24ý 4717233114629

Cikán je česky, Rom je vynuceně. Leta (od 60. let, kdy se Rom začal vynucovat) byla ve slovnících spisovné češtiny uváděna slova cikán a Rom jako synonyma, s prřednostním použítím "cikán". Poté, co v nové ČR zvítězila "politická (a nevímjaká) korektnost", je uváděn přednostně Rom (ale zatím stále cikán jako synonymum).

+1/0
9.12.2016 11:33
Foto

K85a29r21e43l 82W35á10g89n44e45r 4317125869717

Dovolím si Vás maličko poopravit. V roce 1969 se konal ustavující sjezd první romské organizace u nás – Svazu Cikánů-Romů. Organizace se zabývala především podporou kulturního života Romů. O čtyři roky později byla tato organizace z důvodu tlaku státních orgánů rozpuštěna. Doba již nepřála občanským organizacím, a to především těm s národnostními požadavky, což bylo v době normalizace nežádoucí.

Teprve v roce 1989 vznikla Romská občanská iniciativa, která byla začleněna do Občanského fóra a získala v parlamentu celkem 8 křesel. V pozdějším politickém vývoji ale byla upozaděna a Romové v dalších volbách již politickou reprezentaci nezískali. Současně s Romskou občanskou iniciativou vznikaly také další organizace, ať již s politickým nebo kulturním zaměřením (Demokratický svaz Romů, Romský demokratický kongres, Společenství Romů na Moravě, Matice romská, Sdružení romských autorů a spisovatelů).

0/0
9.12.2016 20:16

V81l13a89d44i31m77í26r 39H70r52u59b65ý 4707613804639

S čím nesouhlasíte? S tvrzením, že se začalo v průběhu 60. let minulého století vynucovat označení Rom? Tak si přečtěte tisk z té doby. Poslušně (ostatně jako dnes) začal označení používat. Následně slovníky (jejichž autoři využívají tisk jako zdroj nejužívanějších výrazů) pomalu uváděly Rom jako přednostní. Ačkoliv v běžné mluvě přednostním není dosud.

0/0
10.12.2016 12:56
Foto

K72a13r48e87l 11W91á82g92n28e56r 4517275549327

S čím nesouhlasím? S tím, že se začalo v průběhu 60. let minulého století vynucovat označení Rom.

Nejdříve šlo totiž o označování Cikánů-Romů, s Romy se začalo až po Mezinárodním romském sjezdu v roce 1971, kde se objevuje požadavek Romů, aby nebyli již označováni jako Cikáni. Je ovšem pravda, že po roce 1971 novináři dostali z příslušného úřadu pro kontrolu sdělovacích prostředků pokyn užívat označení Romové, což tedy nebylo v 60. letech, ale v dobách normalizace. Ale mohu se pane Hrubý mýlit, nejsem vystudovaný romista, ani nemám patent na rozum.

Tohle všechno však považuji za málo podstatné. Snažím se totiž především odlišit národnost (Rom) od hovorového a dosud zažitého (cikán) synonyma pro tuláka, lháře, podvodníka a zlo­děje. Tedy chci oddělit slušné Romy od nepřizpůsobivých cikánů. Tolik asi závěrem naší malé diskuse. Mějte se hezky. :-)

0/0
10.12.2016 17:48

V38l85a70d54i33m79í41r 68H33r66u41b18ý 4127803724399

Tak ti, se kterými jsem se stýkal (bydlíc v Karlíně) si říkali pouze cikán. Slovo Rom tehdy vůběc neznali.

+2/0
9.12.2016 11:34
Foto

K74a44r28e82l 64W67á38g83n33e93r 4117975609377

Ano, za mého mládí se všem říkalo cikán a oni si tak také říkali. Ale také se mezi nimi žádného rozdílu nečinilo, ať slušný, nebo neslušný, vždy to byl docela obyčejný cikán. :-)

+2/0
9.12.2016 12:45

V58l69a87d53i96m36í36r 84H89r35u39b92ý 4707793644449

Ano, obyčejný cikán. Trochu níž na sociálním žebříčku (sociálním!!), ale to bylo vše. Snad jen na přílišnou hlučnost si v neděli (po sobotním mejdanu) dospělí stěžovali.

+3/0
9.12.2016 14:01
Foto

K59a74r90e46l 83W21á51g19n14e54r 4307135259497

Máte naprostou pravdu. Ale to si tak akorát spolu můžeme zavzpomínat.

0/0
9.12.2016 18:55

M55i47r67o35s16l13a58v 42B91u28č41e48k 6173433921384

Čepuji z jiného sudu - Směle r tvrdím, že v ryse české povahy rasismus vkomponován není !

Občanu je pak zcela lhostejné, z jaké skupiny jeho soused - Rom pochází, zda je žlutý, nebo pruhovaný s puntíky ! Podstatné je, zda - dle pořadníku - v neděli umyje chodbu ...

Celá, ta skupina je zajímavá ! První záznamy se pak objevují v popravčích knihách Rožmberků ! Klasika, nepokoje, kradli ... Ve Svaté říši římské.byla první povinná školní docházka v r. 1592 (opravdu rekord), , následně Habsburkové 1774 a dále - dodnes bezplatná ! Čili historicky - žádná diskriminace, naopak, ostudy kopec ....

. V r.1971 jejich první Mezinárodní sjezd . ONI se usnesli, že tedy už nejsou CIKÁNI, ale ROMOVÉ !

Jak říkám, je mi to fuk, mne zajímá jak to bude v neděli s tou chodbou ! :-)

+9/0
9.12.2016 10:25

H37a45n22a 52P38a65c47u85l46o22v85á 2756126869316

Máte naprostou pravdu - v ryse české povahy rasismus vkomponován není, ba ani nikdy vlastně nebyl. Ten údajný rasimus byl a je vždy uměle vyvoláván. [>-]

+3/0
9.12.2016 10:37

J81a63n 85R20á89ž 1469333224390

Ale příslušníci rodové skupiny tohoto etnika Sinti aby byli nazýváni Romové odmítli.

P.S. Italové odjakživa nazývají své hlavní město Roma, ale nám ani jim nevadí, abychom je my nazývali Řím. Stejně tak málo Čechů ví, že název Bruxulles, Brüssel, Brussels je v různých jazycích název hlavního města Evropské unie a věřím, že ani Valónum ani Vlámům nevadí, že jejich hlavními městu u nás říkáme Brusel.

+2/0
9.12.2016 11:40
Foto

K38a56r25e58l 53W64á78g12n11e70r 4607915749787

To, že Italové odjakživa nazývají své hlavní město Roma, nemá přece nic společného s Romy.:-)

0/0
9.12.2016 12:50

J37i13ř18í 11N86o29s65e46k 1558267261536

Máte můj obdiv, precizní práce!

Děkuji.

R^

+3/0
9.12.2016 10:21

V27l47a98d87i40m98í37r 89K69r87a67u31s 5959981840605

Nadpis máte špatně, protože vlastně každý Rom je cikán, ale ne každý cikán je Rom.

+1/−2
9.12.2016 10:10



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.