Způsobují strašení duchové?
Anomální jevy, pověrčivými lidmi označované za projevy duchů, nazývané ve sdělovacích prostředcích paranormální či nadpřirozené, podle vědeckých fundamentalistů vlastně ani neexistují. Pokud by však opravdu neexistovaly, jak potom vysvětlit tolik dnes rozšířenou víru v takovéto jevy a výpovědi svědků, kteří tvrdí, že měli s nimi přímou osobní zkušenost? Jedna ze dvou možných odpovědí předpokládá, že se ve skutečnosti jedná o události a zkušenosti, při kterých se lidé setkávají s dosud exaktně neinterpretovanými přírodními jevy. V Anglii se od roku 1981 touto problematikou zabývá Sdružení pro vědecké studium anomálních jevů (Association for the Scientific Study of Anomalous Phenomena), známé též pod zkratkou ASSAP.
Druhá odpověď pak předpokládá, že takovéto zkušenosti mohou být plně vysvětleny jako psychologické. To je také přístup, který zastává anomalistická psychologie, vysvětlující řadu zdánlivě nadpřirozených jevů. Ta bývá někdy laiky označována za moderní parapsychologii, což je hrubý omyl: na rozdíl od parapsychologie si totiž dává za úkol vysvětlit celou řadu zdánlivě nadpřirozených či paranormálních zkušeností z čistě psychologického hlediska. Je zaměřena na pochopení mnoha bizarních lidských zkušeností, aniž by je a priori za paranormální považovala. Za zakladatele tohoto nového psychologického směru je označován prof. Chris C. French, BA, Ph.D., člen Britské psychologické společnosti a čelní představitel vědeckého skepticismu, který je profesorem psychologie na Goldsmiths College, University of London. Profesor French na svých přednáškách nejenže vysvětluje jak studium anomalistické psychologie může pomoci zdokonalit schopnosti kritického myšlení, ale také zpochybňuje "intelektuální snobství" některých jeho kolegů psychologů.
Pokud se někoho zeptáte, co si pod pojmem „strašení“ představuje, obyčejně za strašení označí všechno, co bývá spojováno s duchy. Ale když se ho následně zeptáte, zda se mu někdy nějaký duch zjevil, tedy zda on sám snad nějakého ducha na vlastní oči viděl, nejspíš jen pokrčí rameny, nebo mávne rukou. Nebo začne vyprávět o dědečkovi, jak nějakého ducha kdysi kdesi zahlédl. Možná si také vzpomene na kamaráda, kterému někdo někdy vyprávěl o tom, jak ho zjevující se duch vylekal, nejčastěji však jenom vyjmenuje několik filmů, ve kterých se to duchy jen hemžilo. Tedy hledat svědky, kteří nějakého ducha opravdu sami na vlastní oči viděli, je jako hledat jehlu v kupce sena. To však neznamená, že se musíme strašení vyhýbat, že jde snad o téma nepatřičné, o kterém se nesluší hovořit.
Ale je možné definovat pojem strašení? Odpověď na tuhle otázku není zase až tak zřejmá, jak si někdo, kdo se danou problematikou nezabývá, může myslet. Žádný rozumný člověk nebude popírat, že k případům strašení dochází. Lidé nepochybně na určitých místech čas od času zažili podivné, pro ně nepochopitelné dění, které si zvykli nazývat strašením. To ale neznamená, že za všechno můžou duchové. Zde je třeba si uvědomit, že lidé popisují údajné zjevení ducha jen výjimečně. A co víc, chybí tu zprávy věrohodných svědků o tom, že zjevující se duch skutečně "dělá" jakoukoli z věcí, které jsou spojovány se strašením. Ducha ještě nikdo neviděl vypínat a zapínat televizor nebo počítač, rozsvěcet a zhasínat lustr či lampu, klepat na stěny nebo na podlahu, bouchat na dveře, nebo postrkovat stoly a židle, skříně či jiný nábytek – tedy všechno to, co bývá zahrnováno pod fenomén zvaný poltergeist a označováno za strašení. To se jen obecně předpokládá, že duchové „dělají“ všechny tyto věci, se strašením spojené. Ve skutečnosti celá ta myšlenka, že duch je odpovědný za strašení, nebo že dokonce ke strašení bez existence duchů nemůže docházet, podle badatelů představuje mylný pohled, který není založen na důkazech, ale na populární kultuře: tedy především na nejrůznějších článcích z novin a zábavných časopisů, televizních seriálech nebo na filmech. Při pohledu na důkazy pak to, čemu se říká zjevování duchů, může být jen jedním z možných, neesenciálních jevů či epifenoménů, které se mohou objevovat v průběhu strašení. Krom toho se při vyšetřování případů strašení zjistilo, že drtivá většina zpráv o spatření duchů představovala mylnou interpretaci nějakého známého jevu, nebo zkušeností na rozhraní bdění a spánku, přičemž oba typy zážitků jsou ryze subjektivní.
Takže místo toho, než začínat nesmyslnou debatu o tom, zda existují duchové, je lepší se při výzkumu zabývat tím, proč vlastně lidé podávají zprávy o tom, že někde straší. A samo strašení by se podle některých badatelů mělo pak definovat jako „soubor anomálních událostí či jevů, trvale hlášených v určitém místě nezávislými svědky, kdy alespoň některé z vyšetřovaných jevů nelze současnými vědeckými poznatky objasnit“. I když i tato definice je svým způsobem sporná, neboť interpretace anomálních jevů není podmíněna ani tak znalostmi a vědomostmi vyšetřovatelů strašení, jako spíše nashromážděnými daty z řádného základního vědeckého výzkumu, který však v případě mnoha jevů a událostí označovaných za strašení nebyl (pro ignorování a odmítání jejich verifikace fundamentalisty) dosud zahájen.
Zde nelze než souhlasit s jedním ze čtenářů, který pod nickem Kojot na tomto blogu iDNES pod mým článkem, zabývajícím se fenoménem zvaným poltergeist, dne 6.4.2012 napsal: „Myslím, že vědci mají problém zabývat se něčím, pro co nemají žádný explanační rámec, ale to by šlo překonat, koneckonců se to v minulosti i stalo a byly z toho vědecké revoluce. Za závažnější okolnost pokládám záležitost sociální - i ten nejzvídavější vědec je současně členem nějaké komunity, nežije ve vzduchoprázdnu, a je prokázáno, že zostuzení, ostrakizace a vyloučení jsou velmi silnými negativními motivátory. Tudíž se vědci prostě docela normálně bojí, že kdyby se něčím takovým vážně zabývali, stali by se terčem posměchu. To pokládám za nejdůležitější faktor ohledně nezájmu vědců o tyto fenomény.“
Jak naznačují nové studie z Velké Británie, víra v duchy v posledních letech neustále roste. Značně alarmující se ukázaly být výsledky studie, které v roce 2013 zveřejnila britská organizace ASSAP. Více než polovina (52 %) dotázaných uvedla, že věří v nadpřirozené jevy, což byl výrazný nárůst oproti předchozím dvěma srovnatelným studiím z let 2005 a 2009, které obě ukazovaly na úroveň kolem čtyřiceti procent. Přičemž také každý pátý účastník ankety uváděl nějakou vlastní zkušenost s tzv. paranormálním jevem. Z pohledu dosavadních výzkumů je zřejmé, že tu jde především o kulturní vlivy. Čím více duchařských příběhů má daná kultura k dispozici, tím více lidí je schopno je považovat (tzv. heuristika dostupnosti) za pravdivé. Naproti tomu zájem o UFO ve Velké Británii klesá. Což je dáno mimo jiné i tím, že britské Ministerstvo obrany nedávno odtajnilo vlastní výzkum UFO, k čemuž podotýká, že za více než 50 let sledování neidentifikovaných létajících objektů nebyl nalezen žádný důkaz o existenci něčeho, co by mohlo představovat hrozbu pro Velkou Británii. Ve skutečnosti je podle britských odborníků snazší udržet víru v duchy než víru ve stroje mimozemšťanů, přistávající na planetě Zemi. Neboť většina lidí bude znát někoho, komu věří a koho respektuje, kdo má s projevy údajných duchů (se strašením) nějaké zkušenosti. To ale neplatí pro UFO.
O projevech údajných duchů se od 50. let 19. století, kdy se Evropou začal šířit spiritismus, nepřestalo v Anglii diskutovat. Dokonce ani za druhé světové války, kdy badatel Harry Price (v říjnu 1940) vydává jeho nejznámější publikaci The Most Haunted House in England, ve které informuje o důkladném vyšetřování fenoménu zvaného poltergeist na faře v Borley. Dnes se těmto tématům nevyhýbá ani televizní kanál Discovery Science, zabývající se popularizací vědy. Ovšem s duchy jsou dnes spojována především videa, volně přístupná na internetu. Neboť podivné jevy a události, vyvolávající v lidech strach či údiv, si očitý svědek již nezapisuje do nějakého deníku, ale zpravidla je nahrává digitální kamerou, bez které se v dnešní době neobejde ani ten nejobyčejnější mobilní telefon, nemluvě o všelijakých smartphonech, iPodech a tabletech, umožňujících nahrávat videa s vysokým rozlišením. Samozřejmě se mezi těmito nahrávkami na YouTube objevují i hrané scénky, prohlašované za záběry strašení, které je pro laika těžké od autentických nahrávek anomálních jevů odlišit. Díky nebývalému rozmachu digitální technologie spojenému s poklesem cen si také může každá firma a každý živnostník již dovolit do svých skladů, kancelářských prostor, nebo prodejen umístit bezpečnostní kamery (CCTV), pořizující kontinuální záznam veškerého dění všude tam, kde se podivné jevy či úkazy, označované za strašení, rovněž objevují.
Tak se v září 2014 na internetu objevil i videozáznam ze soudní budovy v New Delhi. Během uplynulého roku v ní mělo docházet k řadě podivných událostí: právníkům se ztrácely knihy, ozývaly se tu záhadné zvuky, počítače a světla se jaksi samy od sebe zapínaly a vypínaly. Nakonec zaměstnanci Karkardoomského okresního soudu (Karkardooma District Court) nabyli dojmu, že v soudní budově straší. A tak se výkonný výbor místní advokátní komory rozhodl do knihovny a několika kanceláří, kam se již nikdo ze zaměstnanců po setmění neodvážil, nainstalovat bezpečnostní kamery, aby zjistil, co se tu děje. „Bylo to nutné, protože jsme si mysleli, že někdo kradl knihy. Ale ať už kradl knihy nějaký zloděj, nebo něco z jiného světa, potřebovali jsme zjistit, jak k tomu dochází“ prohlásil Raman Sharma, tajemník Shahdarské advokátní komory, který zde pracuje od roku 1989 a který sám na vlastní oči viděl, jak se tu ve večerních hodinách samovolně pohybovaly různé objekty, zrovna tak jako slyšel hlasité klepání, jehož původ se nepodařilo nikomu vypátrat. "Byl jsem plně při vědomí. Nejsem závislý na drogách, já jsem právník“, dodal k tomu Sharma. Podivné fyzikální jevy však nevyšetřoval tým fyziků, nýbrž jen „paranormální vyšetřovatelé“, kteří v noci z 31. srpna na 1. září 2014 osobně veškeré dění v místnostech sledovali. Tuto noc údajní duchové žádnou knihu neukradli, nicméně se měla v místnostech objevovat podivná světla a skutečně tu docházelo k samovolnému zapínání a vypínání počítačů. Přičemž záhadné jevy měly být způsobeny „elektromagnetickým polem, které není v místnosti vidět pouhým okem“. Pro samovolně se pohybující objekty a podivné zvuky v této budově však „paranormální vyšetřovatelé“ zvědavým novinářům, ani vystrašeným právníkům, žádné rozumné vysvětlení neposkytli.
Co je však podstatné, díky této indické kauze začaly být na internetu znovu diskutovány události, ke kterým došlo ve Velké Británii. Jednalo se o záběry bezpečnostních kamer, pořízené v severozápadní Anglii, konkrétně v nově rekonstruovaných interiérech administrativní budovy z městské památkové rezervace v historickém jádru Manchesteru. V časných ranních hodinách 1. listopadu 2012 bezpečnostní kamery (CCTV) zaznamenaly řetězec bizarních událostí v prázdných kancelářích, nacházejících se v budově Castlefield House na Liverpool Road. V následných diskusích se na YouTube a na nejrůznějších webových stránkách objevovaly pod zveřejněnou nahrávkou všelijaké výhrady, autentičnost záznamu zpochybňující. Nejčastěji se v diskusích pod videem objevovala reakce zhruba tohoto ražení: „Prezentované video je falešné, protože duchové neexistují“.
Těmto diskutérům jaksi unikala skutečnost, že jakákoliv autentická nahrávka představuje holý fakt, kdežto jejich zjednodušený výklad zaznamenaných jevů představuje jen spekulativní interpretaci, která nemá s racionálním myšlením, tedy s opravdovou hypotézou, podloženou důkazy, prakticky nic společného. Videozáznam byl pořízen kamerovým systém zvaným Closed Circuit Television (CCTV). Jde o uzavřený televizní okruh, kdy se kamer využívá ke sledování prostor, k jejich zobrazování na monitorech a archivaci pořízených záběrů na záznamovém médiu určeném pro ukládání dat, přičemž kamerový systém je možné doplnit o mikrofony. V tomto případě si i laik uvědomuje, že citlivá elektronika vždy reaguje pouze na určité fyzikální podněty, že tedy nemůže reagovat na nějaké nehmotné duše či duchy. Pak ovšem označení digitálními kamerami zaznamenaných událostí za projev neviditelného ducha je ryze absurdní. Kupodivu s tímto označením zaznamenaných událostí však nepřicházeli milovníci záhad, ale paradoxně ti, kdo zpochybňovali autentičnost dané nahrávky.
Druhý nejčastější názor představoval reakci zhruba v tomto smyslu: „Prezentované záběry nejsou opravdové, pořídili je ve studiu filmaři“. Ovšem tento názor se objevoval jen do té doby, než novinářům firma Castlefield House Limited potvrdila, že kanceláře z inkriminovaného videa se „opravdu nacházejí v Castlefield House“, přičemž v případě zveřejněného videa jde o „skutečný záznam“. Jedná se o zrekonstruovanou městskou památku o šesti podlažích, která má více než 33.000 čtverečních stop kancelářských prostor. Rekonstrukce v tomto domě začala v roce 2000 a byla dokončena roku 2012, kdy se interiér budovy proměnil v kanceláře. Proto jsou také kancelářské prostory vybaveny nejmodernějším bezpečnostním systémem, napojeným na místní policejní stanici. V nočních hodinách tak v uzamčených prostorách nejsou přítomny žádné osoby, neboť střežení prostor zajišťují výhradně technické a technologické prvky ochrany.
V souladu se zákonem o ochraně soukromých údajů, který reguluje využití kamer s uzavřeným okruhem, je ve Velké Británii zakázáno pořizování audio záznamu spojeného s video záběry, který by narušoval soukromí osob. Jinak řečeno, obecně kamerové systémy s pevnou instalací nesmí na pracovišti, nebo na veřejných místech nahrávat současně video i audio. Existují však právní výjimky, jako záběry pro potřeby policejní stanice a jejich využití v soudních síních. A to je právě případ monitoringu CCTV v kancelářských prostorách Castlefield House, kde se v nočních hodinách nepohybuje nikdo ze zaměstnanců firmy nebo ostrahy. A tak nás nemůže překvapit vyjádření několika odborníků, podle nichž záběry z tohoto kamerového systému musí být odolné proti falšování pro případná soudní jednání, tudíž by nebylo možné záběry upravovat. Navíc čidla na záběrech podle techniků evidentně nepracují ve standardním režimu, což znamená, že je neovlivnil pohyb zaměstnanců firmy či jiných osob, ale ovlivnily je dosud blíže nespecifikované fyzikální vlivy (elektrická, magnetická, či elektromagnetická pole).
Samozřejmě nikdo, kdo neměl možnost sám posoudit původní, originální záznam zdejšího systému CCTV, nemůže tvrdit, že inkriminované video představuje nezvratný důkaz. Ale na druhé straně se ani za tak dlouhou dobu, která od vzniku videa uplynula, žádnému týmu kvalifikovaných odborníků nepodařilo při rozboru videa dosud prokázat, že v případě nahrávky z Castlefield House nejde o reálné jevy, ale o pouhý podvod. Zrovna tak žádný ze zaměstnanců firmy, která inkriminované kancelářské prostory užívá, za celou dobu nikomu nepotvrdil, že by se jednalo o pouhý žert zaměstnanců, nebo snad nějaký marketingový tah, který by se v případě podvodné nahrávky zdál být nejpravděpodobnější příčinou celé kauzy.
Zde inkriminované záběry z Castlefield House:
https://www.youtube.com/watch?v=IWV2PlojU0Q
Je pochopitelné, že záběry spontánně se pohybujících objektů (zde především židlí) budí u neinformovaných diváků podezření, že nejde o skutečné přírodní jevy, nýbrž o podvod. Přičemž největší podezření budí záběry z chodby, kde jako by někdo „lomcoval“ klikami dveří. Ale i na tyto záběry je možné případně nahlížet jako na skutečný, přírodní jev. Zde ovšem fyzika hovoří o pulsacích, které jsou projevem skokových změn (pod pulsací se rozumí periodická změna fyzikální veličiny). Přičemž periodické změny některých fyzikálních veličin mohou způsobovat i jiné, ještě neuvěřitelnější pulsace. Například klapání opakovaně se zdvihajícího záchodového prkénka, rychle se otevírajících a zavírajících dvířek pračky, ledničky, nebo kuchyňské linky. Zrovna tak může k pulsaci docházet i u velkých objektů, jakými jsou třeba skříně. Takovéto pulsy mohou laikům připomínat seismické otřesy, se kterými však tyto pozorované anomální jevy prokazatelně nesouvisí:
Spontánní pohyby skříně ze 4. října 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=9PkAtBDHmVs&feature=related
Spontánní pohyby dvířek ze 22. října 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=4HV30Imh_hU&feature=relmfu
V případě pohybů bez dotyku (action at a distance) se kromě formy pulsace můžeme setkat i se spontánní rotací, tedy roztočením předmětů (na podlaze či na desce stolu). Ovšem otáčet se mohou například i uzávěry na hrdlech nádob, což na první pohled vypadá, jako by se uzávěr nádoby pokoušel někdo neviditelný odšroubovat. Zrovna tak se mohou samovolně roztočit i závity vodovodních kohoutků a do umyvadla nebo do vany začne téct voda, aniž by někdo z obyvatel domu nebo bytu vodu pouštěl.
Rotace telefonu na dlažbě ze 7. dubna 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=jPzo3HU7P0E
Samovolný pohyb uzávěru nádoby ze 24. října 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=aDA1r3qT-HI
Záběry z 21. října 2011, kdy je kamerou zabíráno víko z větší blízkosti (v nádobách má chovatel uložené krmení pro ptáky). V pozadí jsou slyšet zvuky, které provázejí další fyzikální jevy (mimo záběr), ke kterým dochází v této místnosti:
https://www.youtube.com/watch?v=xi0J6d3u_vk
Rotace v jiném bytě, záznam z loňského roku:
https://www.youtube.com/watch?v=h2_RK_8G91k
Teprve po shlédnutí autentických záběrů pohybu bez dotyku dokážeme pochopit, proč vlastně inteligentní a vzdělaní lidé, kteří se v 19. století setkávali s takovýmito jevy ve svých příbytcích, nabývali (i když se řídili zdravým selským rozumem) mylného přesvědčení, že záhadný pohyb těchto forem měla na svědomí nějaká neviditelná entita. Vzhledem k faktu, že jevy nazývané pohyby bez dotyku (někdy též telekineze) z hlediska přírodních věd nedokázal nikdo objasnit, zmocnili se jejich výkladu v 19. století spiritisté. Ovšem ani v dnešním 21. století nenajdeme jediný tým vědců, který by tyto přírodní jevy exaktně interpretoval. Pak se také nemůžeme divit tomu, že víra v duchy v posledních letech nejen v Anglii, ale doslova po celém světě, neustále roste.
Zásadní zvrat může přinést uznání existence výše zmiňovaných pohybů bez dotyku akademickou obcí, která je dosud v rámci svých tradic odmítala za objektivní realitu uznat. Neboť bez uznání existence těchto jevů se logicky žádný tým fyziků nevydá na místo jejich výskytu a nezahájí řádný základní výzkum: to, co neexistuje, nelze zkoumat. Na rozdíl od reprezentantů moderní vědy pro bezradné a mnohdy zoufalé lidi, kteří se s těmito tajemnými či pro ně strašidelnými jevy ve svých domácnostech setkávali a setkávají, v posledních desetiletích vyjadřují své pochopení křesťanské církve. S těmito jevy po více než dvě století měli a dosud mají osobní zkušenost kněží (mnohdy i v klášterech), projevující snahu takovýmto jevům na místě jejich výskytu čelit exorcismem. Dokonce i na webu křesťanských fundamentalistů, známých jako Pretoriáni (Ecclesia Praetoriane), najdeme tuto pasáž: „Můžeme tedy pozorovat houpání lustrů, vysazování dveří z pantů, padání nábytku a předmětů, rozbíjení předmětů, poletování předmětů vzduchem, spontánní vzplanutí a podobně. Je to jedna z kategorií světských Záhad, ke kterým se klamu sloužící Věda zatím nevyjadřuje a nechává je plynout i když se prokazatelně dějí.“
Přes všechny výhrady k Pretoriánům mají nakonec pravdu v tom, že takovéto záhadné děje můžeme v lidských příbytcích pozorovat, neboť se skutečně dějí. Nám jde však o to je exaktně interpretovat. Ve skutečnosti fakt, že se o nich nejčastěji mluví jako o strašení, ještě neznamená, že se jimi věda zabývat nesmí nebo nemůže. Vždyť z historie vědy známe podobný případ: když se ukázalo, že kvantové částice mohou být vzájemně propojeny tak, že bez ohledu na vzdálenost mezi nimi vykazují při pozorování tytéž vlastnosti, nazval Albert Einstein tento jev ”strašidelným působením na dálku”. A přece se moderní přírodověda nepřestala tímto fenoménem zabývat jen proto, že se o něm hovořilo jako o „strašidelném“ působení, ale rakouský nositel Nobelovy ceny Erwin Schrödinger nazval Einsteinovo „strašení“ následně ”provázaností”, kterou prohlásil za základ kvantové fyziky.
O některých anomálních jevech více zde:
http://karelwagner.blog.idnes.cz/c/436931/Nejen-poltergeist.html
Z komerčního hlediska se strašení v zahraničí věnuje především oblíbený americký televizní seriál Haunting, jehož první díl byl odvysílán 28. října 2005 na Discovery Channel. Tento seriál přináší výpovědi očitých svědků, občas doložené i autentickými fotografiemi nebo videozáznamy. Každá z epizod pojednává příběh jedné z rodin traumatizovaných strašidelnými jevy v jejich domech či bytech, ale i v komerčních prostorách. Příběhy zde vzpomínané se udály na nejrůznějších místech po celých Spojených státech, několik starších epizod bylo natáčeno též v Kanadě, Anglii, Irsku, ale i na Tchaj-wanu. Úvodní epizoda nejnovější, už sedmé série, měla v USA premiéru 1. srpna 2014.
Karel Wágner
Záhady z České televize
Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.
Karel Wágner
Sabotáž výroby elektromobilů
V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.
Karel Wágner
Jak předcházet jaderné havárii
„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.
Karel Wágner
Jak chudí platí na bohaté
Zelená dohoda pro Evropu, jinak též Green Deal, jako soubor politických iniciativ, má podporovat přeměnu EU na spravedlivou a prosperující společnost.
Karel Wágner
Jak nám to Číňané nandali
Tedy hlavně propagátorům elektromobility, kterých je u nás už tolik, že to až vypadá, jako by elektromobil patřil do každé rodiny.
Karel Wágner
Apoštolové elektromobility
Je značný rozdíl mezi obyčejnými uživateli elektromobilů a propagátory elektromobility, co začali u nás, jak se říká, tlačit na pilu.
Karel Wágner
Největší zabiják elektromobilů
Baterie elektromobilů se mohou rychleji vybíjet při vysokých letních teplotách, ale ty způsobí mnohem menší zkrácení dojezdu, než jaké způsobují mrazy.
Karel Wágner
Vodík - revoluce za dveřmi
Význam vodíku pro Evropu vzrůstá, přičemž do konce roku 2030 si EU klade za cíl dovézt tohoto plynu, v náležitě zelené verzi, nejméně 10 milionů tun.
Karel Wágner
Šábes a prolitá krev
I u nás nejrůznější aktivisté stále hlasitěji protestují proti potírání teroristů v Pásmu Gazy izraelskou armádou.
Karel Wágner
Jak nás školí novináři
Při narůstajících počtech civilních obětí v Pásmu Gazy se novináři zpravidla vyhýbají srovnání současného boje o Gazu s bojem o irácký Mosul, i když tu najdeme mnoho styčných bodů.
Karel Wágner
Palestina versus Izrael
Štědrý den je za námi. Ale ještě nás čeká období Tří králů, co bývalo na lidové zvyky a tradice bohaté.
Karel Wágner
Vánoční čas a děti z Gazy
Rada bezpečnosti OSN v pátek po několika odkladech schválila rezoluci ke konfliktu mezi Izraelem a palestinským hnutím Hamás.
Karel Wágner
O hrozbách genocidy
A to od řeky k moři, přesněji od řeky Jordán po Středozemní moře. Tedy na území, zahrnujícím dnešní Stát Izrael i Pásmo Gazy.
Karel Wágner
O čem šéf OSN mlčí
Dnes něco o palestinskými Araby obývané enklávě, kde jak se ukázalo, je zlo zakořeněno hlouběji než jinde.
Karel Wágner
Hrátky s čertem
Je tomu už drahně let, co jsem publikoval jeden ze svých prvních literárních pokusů. A dnes se naskytla příležitost starý příběh oprášit.
Karel Wágner
Džihádisté z Pásma Gazy
Hamás v roce 1987 nevznikal jako teroristická organizace, ale jako lidové Hnutí islámského odporu (Harakat al-Muqawama al-Islamíja).
Karel Wágner
OSN viní Izrael ze smrti svých zaměstnanců
Představitelé OSN v neděli 5. listopadu oznámili, že za měsíc bojů na palestinském území zahynulo deset procent z celkového počtu pracovníků, od vzniku OSN pozabíjených.
Karel Wágner
Největší africký stát se chystá válčit
Během posledního měsíce davy Alžířanů demonstrovaly na podporu Palestinců, bojujících v Gaze. To jim však nejspíše bylo málo.
Karel Wágner
Umírání dětí v Gaze
Podle organizace Save the Children počet mrtvých dětí ve válce mezi Izraelem a Hamásem převýšil dosavadní celoroční průměr ve válečných konfliktech zabitých dětí.
Karel Wágner
Pozemní invaze byla zahájena
Valné shromáždění OSN v pátek (27. října 2023) přijalo rezoluci vyzývající k humanitárnímu příměří ve válce mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |