Revoluce v elektromobilitě?

Zdá se to být neuvěřitelné, ale nově koncipované ultrarychlé baterie společnosti Morand lze dobít na 80 % kapacity za pouhých 72 sekund a na 98 % za 2 minuty.               

Švýcarská společnost Morand je technologický start-up, jenž vyvinul několik průlomových energetických technologií. Její vývojové, výrobní a administrativní centrum se nachází ve švýcarském Vuadens, nedaleko Bernu. Mezi její patentované inovace patří pokročilý hybridní systém rekuperace energie, využívající ultrakondenzátory, ale především odolné, ultrarychlé dobíjecí baterie, tedy hybridní systém, nazvaný eTechnology. Klíčovou součástí nabídky společnosti Morand je i protipožární systém, jenž zabraňuje šíření ohně mimo elektromobil.

Ultrarychlá dobíjecí baterie eTechnology je bezpečnější než jiná řešení pro ukládání energie, s dlouhodobou spolehlivostí a s velmi nízkými nároky na údržbu. Využívá inovativní hybridní ultrakapacitní (HUC) články od švýcarské společnosti Sech SA v kombinaci s pokročilými ovladači pro rychlé nabíjení a vybíjení. Kdy články HUC kombinují vlastnosti ultrakondenzátoru s vlastnostmi klasické baterie a vytvářejí odolný a ultra rychlý akumulátor. Není tedy divu, že začali novináři hovořit o toužebně očekávané revoluci v elektromobilitě. Poněvadž majitel městského elektromobilu, vybaveného eTechnology, u nabíjecí stanice bude trávit jenom tolik času, kolik ho při plnění nádrže u stojanu benzínky tráví majitel vozu se spalovacím motorem.

I když existuje řada technologií, díky nimž lze baterie rychle nabíjet a vybíjet, jsou téměř vždy omezeny počtem cyklů, než dojde ke snížení jejich kapacity. Morand eTechnology však vykazuje mnohem větší odolnost než jiné systémy. Testování prokázalo jeho schopnost dokončit více jak 50 000 cyklů, přičemž nejdéle běžící testovací jednotka dosahovala hranice 70 000 cyklů. Což je dáno i tím, že na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií se eTechnology výrazně méně spoléhá na materiály jako lithium a kobalt. I když se i u této baterie využívá určité množství lithia, skládá se především z hliníku, grafenu a uhlíku.

Ve srovnání s klasickými lithium-iontovými články objemy jeho výroby zatím byly relativně nízké, tudíž je úložný systém eTechnology poměrně drahý. Ale rozsáhlé plány na zvýšení výroby se již začaly realizovat. Jako konstrukční a inženýrská kancelář začala společnost Morand spolupracovat s výrobním partnerem, což pomůže přiblížit eTechnology cenové paritě se stávajícími lithium-iontovými řešeními. Dalším důležitým hlediskem je celkový životní cyklus tohoto úložného systému. S jeho až deseti násobným počtem možných nabíjecích cyklů oproti stávajícím bateriím tu mohou být dlouhodobé provozní náklady podstatně nižší.

Po nezávislém testování se potvrdilo, že nově koncipované baterie společnosti Morand lze skutečně dobít na 80 % kapacity za pouhých 72 sekund, na 98 % za 120 sekund a na 100 % za 2,5 minuty při výkonu až 900 A/360 kW. K tomu je třeba poznamenat, že tyto hlášené doby nabíjení se podle společnosti Morand nevztahují na větší bateriové sady (100 kWh a více), používané v drahých elektromobilech s dlouhým dojezdem. Jak Morand uvádí, jejich eTechnology je vhodná pro městské elektromobily, elektroskútry a elektrokola.

Co je však nejdůležitější, zatímco evropské automobilové koncerny nám slibovaly trakční baterie městských elektromobilů s ultrarychlým dobíjením, po kterých dosud není vidu ani slechu, představuje společnost Morand svůj rozsáhlý vývojový program ve fungujících systémech. Přičemž v případě systému eTechnology se dají napříč spektrem plánované bezemisní dopravy, díky jeho extrémní odolnosti a neuvěřitelně rychlým dobám nabíjení, tušit další možnosti.                                                  

                      

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karel Wágner | pondělí 19.12.2022 9:09 | karma článku: 19,04 | přečteno: 814x
  • Další články autora

Karel Wágner

Záhady z České televize

14.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,42

Karel Wágner

Sabotáž výroby elektromobilů

11.3.2024 v 9:09 | Karma: 18,59