Diskuse
Přichází éra laciného vodíku?
Děkujeme za pochopení.
K39a58r70e94l 90W50á94g41n69e17r
V listopadu 2022 probíhal Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week), který spolu s několika partnery pořádala Evropská komise. Zde komisařka pro dopravu Adina Văleanová přítomným vysvětlila, že k dosažení cílů EU v oblasti dekarbonizace dopravy musí být „vodíkové čerpací stanice do roku 2030 přístupné nejméně každých 150 kilometrů podél naší automobilové transevropské dopravní sítě (TEN-T). To by vytvořilo dostatečně hustou síť vodíkových čerpacích stanic, aby se zajistilo odpovídající přeshraniční propojení EU a podpořilo 60 000 vodíkových nákladních automobilů, které plánujeme vidět na silnicích EU do roku 2030“. Ovšem nikomu už neprozradila, kde vezme ty dopravce, co by do svých 60 000 vodíkových nákladních automobilů měli tankovat vodík při ceně cca 300 Kč za kilogram...
M33i74r81e50k 29B97a45u10t78s14c68h
1litr kapalného vodíku váží 70 gramů. Takže 1kg je 14.28 litrů. To bude asi problém s prostorem v těch vodíkových autech. Obvzláště, když ten vodík nebude kapalný, ale natlakovaný v pevných nádobách.
Otázka pro pana Dvořáka - nějakou jinou značku než Mirai tam nemáte? Opakovaný vtip přestává být vtipem...
K80a22r44e90l 65W44á75g81n32e69r
Vypadá to, že i jiné značky si s tímhle "problémem" poradily, tak jako si poradily s mrazem. BMW testovalo vodíkovou iX5 v mrazivém Laponsku. Bylo nutné zjistit, jak se ve dvaceti stupních pod nulou chovají nádrže, baterie, řídicí jednotka a také jak pracují palivové články. Pohon obstál, problém neměla vodíková iX5 ani s tankováním: https://www.autorevue.cz/bmw-testovalo-vodikovou-ix5-v-mrazivem-laponsku-pohon-obstal-problem-nemela-ani-s-tankovanim
To samé technologie Hyundai a jejich vodíkový NEXO, který byl vyvinut pro studený start při teplotách až -30° C. Na zkušebně ve Švédsku, jen hodinu jízdy od polárního kruhu, testovali nejnovější vozy v extrémních podmínkách teplot hluboko pod nulou. Přísné testování zajišťuje zimou prověřený provoz pro náročné každodenní použití: https://www.hyundai.com/cz/modely/nexo/technologie.html
T42o86m49á50š 12T94a17t88í54č86e74k
Ztráta vodíku v tlakových nádobách je 10 % za 24 hodin.
P24a27v93e56l 26D23v77o31ř70á81k
Tak nám vysvětlete, jak to má udělané Toyota Mirai.
M78i51r73o57s92l59a80v 86S21l95á58m76a
Při spalování fosilních paliv reaguje vzdušný O2 s C v palivech na vzdušný CO2, který je přitom potřebný pro fotosyntézu v rostlinách, kdy se C ukládá v rostlinách a O2 se uvolňuje zpět do atmosféry – toto nyní nahradíme odčerpáváním kyslíku z atmosféry a jeho ukládáním pod zem? Takže přechodné zvýšení neškodného CO2 v atmosféře nahradíme masivním odstraňováním životně důležitého O2 z atmosféry
T18o61m85á15š 31D40v66o94ř49á43k
Kyslíku je v atmosféře 21 %, CO2 jen asi 0,040 % (před průmyslovou revolucí asi 0,028 %).
Takže u CO2 řešíme nárůst o 0,012 % za posledních 200 let, to tedy velmi zhruba odpovídá množství za tu dobu vytěženého a spáleného uhlí ropy a plynu. Pokud bychom hypoteticky začali v podobném objemu pumpovat kyslík pod zem, tak to s koncentrací kyslíku v atmosféře nemá šanci nijak zásadně pohnout.
M48i31l96a59n 61Š86ť32a10s64t80n28ý
Přiznám se, že trochu tápu. V minulém blogu jste psal o ložiscích "zlatého" vodíku, ze kterých by se dal vodík přímo těžit, teď tady popisujete jeho těžbu za přispění kyslíku. Jsou to dvě různé technologie?
S80t39a81n64i46s17l44a29v 63J11e23l18e94n
Je to jiná technologie.
Zlatý vodík vznikl v zemi přirozeně, tohle je jeho výroba z ropy. Je podobná průmyslové výrobě svítiplynu. Jen má reakce (částečné spálení) proběhnout přímo v ložiscích pod zemí. Autoři metody věří, že uhlík (CO a CO2) z okysličeného uhlovodíku zůstane pod zemí a oni pochytají jen zbývající vodík.
Š53t12ě86p56á44n 12B51i59c42e96r92a
Připomněl jste mi pokus, který nám předváděl učitel chemie. Vodík při styku se vzduchem okamžitě vzplál a pan učitel pyšně pronesl - právě jste viděli ukázku štěkavého plynu.
P64a21v41e77l 57D19v33o47ř34á90k
Jenže jste si nevšiml, že zkumavku s vodíkem přiblížil k hořícímu kahanu. Leda že by se chemikáři zapalovaly lejtka.
Jsou plyny, které i při normální teplotě (20°C) při styku se vzduchem vzplanou, např. fosforovodík (bahenní plyn). Ale vodík ne. Tam je potřeba nějaká podnět, stačí jiskra.
Vy, člověče nešťastná, tápete ve vědách technických, kde je přitom vše mnohokrát vyzkoušeno. A v těch ostatních - hanba mluvit. Ono se dříve říkalo, že kdo má nastudován marxismus-leninismus, zvládne jakýkoliv obor. Asi si to myslíte stále.